Akut Insikt

torsdag, mars 22, 2007



Om vi bortser från Åhléns i Stockholm city. Vem handlar på Åhléns? Det måste vara Sveriges mest profillösa företag. Jag gav mig in i en diskution igår med en Åhlénsanställd som jag från början visste var dödfödd gällande detta. Och inte bara vem handlar där utan vad handlar denne vem där? Jag kan inte komma på en enda sak jag skulle kunna tänkas köpa där Åhléns vore den första affären jag går till för att införskaffa denna sak. Detta trots att Åhléns har "allt, som den anställde uttryckte det. Varför skulle jag köpa nåt av försäljare i form av gråa damer med fotriktiga skor som för länge sedan gett upp hoppet om ett jobb de gillar? Som går och väntar på nästa handels-strejk typ?

Vad ser vi i reklamväg från Åhléns då? Man ser tevereklam med bengtmagnussonröst som säger åt oss att vi skall köpa "biosuccén" Pirates of the Carribean 18 eller Anna-Lotta Larssons "kritikerrosade" senaste platta. Av princip köper jag varken filmer eller skivor det görs reklam för. Bra musik och bra filmer säljer sig utan bengtmagnussonröster.

För egen del behöver inte Åhléns finnas. Bör Åhléns finnas? Har jag fel? Är det tvärtom så att Åhlens fyller ett stort behov för de som inte vet vart man annars köper saker? Som tycker det är bra att kunna gå till ett ställe som har "allt", men som inte är bra på nåt?

Känns som jag skrivit Åhléns en miljard gånger i det här inlägget. Till och med apostrofen är jobbig.

3 Comments:

  • Åhléns är en bra affär. Dom har ju ala affärer samlade i en. Om man inte hittar det man vill ha någon annanstans, är ju Åhléns det ultimata.
    Det är som en second handbutik. Man hittar alltid något litet som man vill ha.

    By Anonymous Anonym, at 6:42 em  

  • Du sätter fingret rakt på det jag vill poängtera: "Om man inte hittar det man vill ha någon annan stans..."

    Dvs Åhléns är bara ett dåligt alternativ till andra affärer som kommer i första hand.

    By Blogger Akut Insikt, at 8:26 fm  

  • Men reklammässigt är de starkare utomhus och i print. Där kan det ibland vara riktigt bra. Men håller med om deras extremt trista utbudsreklam i TV.

    För övrigt hinner jag inte handla alls. Köper allt jag behöver på Maxi ICA :D

    By Blogger deeped, at 10:44 fm  

Skicka en kommentar

<< Home