Akut Insikt

onsdag, februari 21, 2007

Högt och lågt

Jag röker inte. En cigg, klädhög på golvet, en snus, prosa och ett varmt bad. Det är så nära nirvana jag kommer så här i min ensamhet efter jag kommit hem efter jobbet. Jag kommer köpa en svart kostym inom kort.

Wentworth Miller. Jag vill se ut som honom. Hade jag varit lyckligare om jag gjorde det? Sannolikt inte. Jag tror envetet att man bygger sin egen lycka, vilket borde ge samma förutsättningar jag haft att bygga min lycka. Hon jag betuttat mig i per telefon och som jag inte vet om jag är tillsammans med heter från och med nu Sofia. Ni som hängt med har insett att betuttningen är far beyond telefon. Antira
skrev det. En kollega och jag diskuterade samma sak i hissen häromdan. Ju äldre man blir desto mindre vet man om man är tillsammans eller inte. Kanske har det med frihet att göra. Kanske har det med Sverige att göra. Solo is the shit i det här landet. Klara sig själv. Sin egen lyckas smed. Jag är väl likadan. Jag låg med frun idag. Det förändrar ingenting. Hon har gjort sitt val och jag har börjat koda ur henne ur systemet. Allt har sitt slut nåonstans. Den här historien har sitt här. Jag vill se ut som Michael Schofield.

Jag är över trettio nu. Jag rakar fortfarande pungen. Mer och mer för varje gång känns det som. Såg en kille på innebandyn som hade sjukt orakat paket. Det var direkt motbjudande. Det var så fluffigt och ulligt att... ja fy fan. Jag fattar inte att ni tjejer inte ställer krav på sånt. Jag ställer såna krav. Inte uttryckligen. De som inte fattar går bort per defintion.

__________________________________________________________________
Nåt helt annat. Jag har svårt att fatta hur världen går framåt överhuvudtaget. Det kanske den inte gör. Kanske är det därför vi brinner upp i växthuseteffektens brännkammare inom kort. Men all vetskap som dör med alla personer som dör varje dag och bara försvinner känns jävligt tröstlöst. Jag menar inte vetenskap. Vetenskapen försöker på något vis vara essensen av den vetskap (som anses värd att bevara) som går förlorad. Den vetskap som anses "riktig". All vetskap är riktig. Det är därför jag tycker det är jobbigt att det bara försvinner. Att någon, som anser sig viktigare eller bättre bemedlad att avgöra vad som är rätt och vad som är fel, skall avgöra vad som skall bevaras för eftervärlden. Kanske har vi i framtiden en databank där allas minnen och vetskap och upplevelser finns lagrade för kommande generationer.

Jag vill vara kvar och se detta hända.

2 Comments:

  • Men sluta var ett sånt as och ligg med frun om du undrar om du och Sofia är ihop!

    By Blogger eline, at 8:53 fm  

  • Den dagen jag är ihop med någon kommer jag definitivt inte att ligga med någon annan än den jag är ihop med, men kan man inte komitta sig tillräckligt för att kunna säga att man är ihop eller inte tycker jag inte att man haar några skyldigheter. jag utgår dessutom ifrån att Sofia, så länge hon inte vet vad hon vill, anser sig ha samma rättigheter som jag. Jag skulle i nuläget inte se det som ett svek mot mig om hon låg med någon annan. Men vi ser kanske olika på saken...

    By Blogger Akut Insikt, at 9:56 fm  

Skicka en kommentar

<< Home