Akut Insikt

torsdag, februari 15, 2007

Johanna Sällström mördad

Johanna Sällström har blivit mördad. Självmördad. Tråkigt. Min gissning på tillvägagångssätt är odii. Tabletter sannolikt. Vad har jag för belägg för detta så? Verkar det inte ganska självklart egentligen?

För det första så dör man inte en naturlig död vid 32 års ålder. För det andra så kom inte föräldrarna in trots att de ha nyckel (mixtrad dörr). Dessutom föreligger ingen misstanke om brott. Case closed. Det som förvånar mig är att ingen av tidningarna har smällt upp den nakna sanningen. Tvärtom har de varit otroligt intetsägande och i princip bara resumerat hennes yrkeskarriär. Galet. Why?

Det var ett väldans ståhej kring matchen mellan curlingdamerna och curlingherrarna. Det skulle direktsändas, Danderyds curlinghall var sedan länge fulbokad och sen spelades matchen. Har någon, som inte såg matchen, sett en enda artikel om hur matchen slutade? Jag har till och med letat, men icke.

Efter en del sökande på internet lyckades jag ta reda på att herrarna vann med 7-5.

Jag skall kolla på "Trolltyg i tomteskogen" med den betuttade i helgen. Lovely. Vad skall ni göra?

14 Comments:

  • Åh gud, jag älskar den filmen! "Dummer, kan du inte se skillnad på en tomtearmé och SVAMP?" :D

    By Blogger Antira, at 10:05 fm  

  • Det är vår generations bortglömda klassiker!

    By Blogger Akut Insikt, at 11:51 fm  

  • Aftonbladet går som katten runt het gröt och svamlar om att hon var knäckt av att ha varit med om tsunamin och att hon var på "permission" från en "psykiatrisk klinik". Pappan är intervjuad och säger att "det som hänt" beror på den press som finns i hennes bransch och att hon var med i tsunamin.

    Mitt i hjärnan finns ett uråldrigt system som kallas för det limbiska systemet. Det varnar oss för fara och försätter kroppen i spänning automatiskt när sinnena registrerar ett hot. Min gissing är att Johanna Sällström, som väldigt många vackra flickor, blev utsatt för diverse svek och övergrepp i sin barndom och låste spänningen inom sig. Att hon gjorde det kan bero på att det var någon mycket nära henne som utsatte henne, då är det svårare att fly eller fäkta, som kroppen egentligen måste göra för att släppa spänningen. Men idealet för flickor är ju också att de skall vara söta och snälla, detta påverkar deras beteende och göra de låser mycket naturligt försvar i kroppen. I vuxen ålder är det inte ovanligt att de självmedicinerar den depression och ångest som spänningen orsakar.

    Lösningen är att medvetandegöra den ursprungliga fienden och avreagera sig mot bilden av honom. Därefter behöver man fortsätta att leva så: Alltid värna den egna rätten till liv, frihet och sökandet efter lycka.

    By Blogger Tobias Struck, at 10:14 em  

  • Johanna har alltid varit ganska dyster av sig tycker jag. I vilka filmer har man fått se henne glad? Jag har alltid fått intrycket av att hon var en ganska nedstämd person. Tyvärr fick jag sluta glo på Wallander-filmeran för jag pallade inte med hennes sorgliga utseende.

    Hon såg alltid sur och nedstämd ut och det sabbade hela filmerna för mig. Jag hade inget mot henne som person men lider inte nämnvärt av att hon har gått bort. Det är alltid tragiskt när någon dör så där, men hon sabbade verkligen en bra serie för mig.

    Ja, jag är också hundra procent övertygad om att hon tagit sitt liv. Vad annars kan det vara?

    By Anonymous Anonym, at 11:39 em  

  • Tobias... vad vill du komma till?? Allmänt hållet svammel och snusförnuftigheter utan egentlig poäng i diskuterat ämne hamnasr snett.

    AÅ... exop... eller ... mixop... varför detta byte av namn?? På något vis fascineras jag av dessa mörka själar som ser mörkret framför ljuset, som gillar lidandet framför det enkla. Det är kanske lite rock. Lite Punk. Lite... människa.

    By Blogger Akut Insikt, at 12:05 fm  

  • Akut whatever. Hon tog livet av sig på grund av en depressivitet och ångest som hade kunnat undvikas om hon hade hävdat sin rätt till sin kropp och sin frihet rakt och aggressivt. Tydligt nog för dig?

    By Blogger Tobias Struck, at 2:58 fm  

  • Jo, men varför skriver du det till mig?? Vad har du för bakomliggande motiv till att sprida denna propaganda?

    By Blogger Akut Insikt, at 10:42 fm  

  • Du är förvånad över att tidningarna inte exponerat ut självmordet. Det finns en tyst och även utskriven riktlinje i de pressetiska reglerna att inte skriva om självmord i tidningar. Detta eftersom undersökningar visat att publicering av självmord leder till fler självmord. Många människor tror till exempel att mord är en mycket mer frekvent företelse än vad självmord är - eftersom det i stort sett aldrig står skrivet om självmord i våra tidningar.

    By Anonymous Anonym, at 12:35 fm  

  • Det finns vetenskapliga belägg för att ett självmord kan utlösa andra dito - men påverkar inte statistiken totalt sett - antalet självmord under ett år förändras inte, däremot tycks de förskjutas i tid - och hopa sig kring ett "offentligt" självmord - något som hängts ut i pressen. Sett utifrån det perspektivet tycker jag att det kanske mindre handlar om huruvida det är oetiskt eller inte att skriva om självmord i pressen, utan mer om ifall man ska skriva om det överhuvudtaget - jag gillar inte halvkvädna sanningar och nyheter - allt eller inget. Pressen tenderar generellt till att försöka göra nyheter av ingenting (alternativt allting) - det är väl snarare här man bör ifrågasätta.

    By Anonymous Anonym, at 12:35 em  

  • sjukt... det här inlägget är kvällstidningsskadat... du har blivit van med att konstant får se husfasader med bildtexter som skriker "HÄR DOG HAN"... är det så viktigt att vi får veta hur hon dog?... det är väl inget som behövs skrivas ut... tror folk fattar ändå...

    By Anonymous Anonym, at 8:47 fm  

  • Akut Insikt: Böt till Mixop bara för att jag blandar mer ämnen i den nya bloggen. Jag kom tyvärr inte på nåt bättre namn. Jag kanske ska ta liv... näe, det där höll på att bli ett lågt skämt ;)

    Ändra länken för tusan!

    By Anonymous Anonym, at 2:27 em  

  • Länken ÄR ändrad, men du får ha kvar ditt gamla namn... men den länkar till den nya ju!

    By Blogger Akut Insikt, at 2:48 em  

  • Jaha, missade det. Sorry.

    By Anonymous Anonym, at 1:03 fm  

  • Din pajas, att blogga är inget för sinnesvaga. Sitt inte och koka ihop skit som du inte vet något om och gå en skrivkurs för att lära dig hur man fomulerar en mening.

    By Anonymous Anonym, at 5:01 fm  

Skicka en kommentar

<< Home