Akut Insikt

onsdag, februari 14, 2007

Snygg-ful-full

Sandra skriver om att alla tjejer är fula under sminket.

Jag vet inte... jag måste ifrågasätta allting. Jag tror inte det stämmer. Jag vet att det inte stämmer. Jag måste få reda ut logiken först. Hur skulle jag själv fungera om det var jag som vanligtvis sminkade mig?

Theory:
Jag känner mig olika snygg, cool, häftig, sexig varje dag. På nåt sätt tror jag att jag bestämmer mig för vilket när jag tittar mig i spegeln varje morgon hur den här dagen skall vara. Jag utgår från något slags "bästa-läge", dvs hur jag sett ut när jag varit som mest nöjd med mig själv och mitt utseende. Ju längre ifrån bästa-läget jag befinner mig desto fulare känner jag mig och får därmed en massa icke önskvärda bieffekter såsom sämre självförtroende, sämre självkänsla, sämre allting.

Betänk då att jag inte sminkar mig. Låt säga att jag gjorde det (med framgång). Då skulle en ful-dag utan smink vara längre ifrån bästa-läget med smink än ett bästa-läge utan smink vilket skulle få mig att känna mig ännu sämre. Och det är där vi har själva poängen! Tjejer (eller för all del killar som sminkar sig) känner sig fulare utan smink på grund av att de jämför sig med sitt bästa-läge som är ett snyggare bästa-läge än killars = minus självförtroende... ja ni vet...

Och det är väl ingen hemlighet att de flesta gillar självsäkra människor, framgångsrika (eller åtminstone såna som verkar framgångsrika), coola, sexiga, stark självkänsla. Allt det där vi ger oss själva genom att tycka man själv är snygg.

2 Comments:

  • Det märkliga med smikandet är att det verkar utgå,inte från ett bästa läge, utan från ett föregåede läge hos en del. Titta på endel (oftast gammla tanter, men ibland även unga tjejer) som spacklar på en halv kvadratmeter illblå färg över varje öga så de ser ut som indonesiska krigare från förrförra sekklet och sedan tar en grov svart pensel och målar på lite drag för att inte man bara ska fixeras vid den blåa blattan. Hos ungre är en annan modell vanlig. Man börjar med något brunt spackel och spacklar helt enket över det gamla ansiktet. Sedan tar man den svart pennan och målar dit ett nytt ovan på spcklet. Personligen har jag störst avsmak för den senare. Blåtantena är ju åtminstone roliga att se på :-). Sen känns det ju mera beklämmande att spackla över ett ungt och vacker ansikte. Vem har lärt dem att inte orginalet är helt OK?

    By Anonymous Anonym, at 9:41 em  

  • Det har du och jag gjort, björn.

    By Blogger Akut Insikt, at 12:08 fm  

Skicka en kommentar

<< Home