Akut Insikt

torsdag, augusti 17, 2006

Bögnoja


Jag vet inte om ni kommer ihåg teveprogrammet "Pentagon". Fredrik Lindström, Felix Herngren o companys humorprogram som gick för cirka tio år sedan. Där hade de gjort ett inslag som hette "Christer Glenning berättar om sin bögnoja". Fredrik Lindström på pricken utklädd till Christer Glenning (den framlidne ikonen från Trafikmagasinet) som åker runt på skolor och berättar om sin bögnoja. Han ritar och exemplifierar fint på svarta tavlan hur man håller sig undan farliga ställen på finlandsfärjan osv.

Det jag ville komma till är att man stöter på bögnoja hela tiden, trots att ingen vågar erkänna det. det allra vanligaste exemplet är när en kille blir tillfrågad vilka andra killar han tycker är snygga. Kändisar eller på stan. Standardsvaret (som generellt sett accepteras som svar) är något i stil med "öh du, jag har ingen aning, jag kan inte bedöma om killar är snygga eller fula för jag gillar ju tjejer liksom, jag bara kan inte". Vågar inte säger jag. För samma jävla snubbar är de första som i nästa sekund är först ut att deklarera att någon är särskilt ful. För mig verkar det väldigt ologiskt att man skulle äga egenskapen att kunna avgöra om någon är ful utan att kunna avgöra om någon är snygg.

Vi är så jääääävla rädda för att eventuellt, kanske kanske kanske, kunna bli sedda som bögar. med vi menar jag inte mig. Jag säger ofta rakt ut vilka killar jag tycker är snygga. Även då märker man att man har trampat på minerad mark, att killkompisar tittar konstigt på en (tänker oj, är han kanske bög ändå?? eller bi?) men jeeezus. Slappna av förifan. Det är väl jag som är trygg i mig själv och inte ni.

faktum är att jag har suttit en stund och funderat vilken snygging jag skulle slänga in som får vara dagens bildsköne man på min sida, men kommer inte på någon riktigt klockren. Därför blir det Josh Lucas som kanske inte är världens snyggaste, men han är i allafall lite skönt mystisk. Och sen såg jag "Poseidion" igår också där han spelar huvudrollen.

4 Comments:

  • För mig är det väldigt ologiskt att man har ögon som man av nån anledning inte kan använda när det kommer en man... Astöntigt. Så får vi är väl ense då ;)

    By Blogger felicia, at 8:15 em  

  • För en gångs skull kanske. Men tack för medhållet!

    By Blogger Akut Insikt, at 9:02 em  

  • Jag kan hålla med delvis. Jag är nog den siste som kan anklagas för bögnoja. Jag påpekar gärna när en kille är väldigt snygg. Jag har till och med en rejäl fascination för riktigt snygga killar.

    Meeeeeeen. Det är väldigt ofta jag har mycket svårt att se vad tjejer ser hos vissa killar, utseendemässigt. Detta gäller specifikt lite mer vardagliga killar. Alltså, summa summarum: jag kan identifiera riktigt snygga killar, och riktigt fula killar, men jag har väldigt svårt att rangordna in killarna i mitten av skalan. Jag ser inget speciellt med dem, de är liksom skitsamma utseendemässigt, en ointressant gråzon i mitten.

    Detta problem har jag inte med tjejer. Där kan jag rangordna över hela spektrat.

    By Anonymous Anonym, at 9:53 fm  

  • Det ligger något i det du däger Danni. Verkligen. Och det är väl kanske där kärleken gör skillnaden. Det har forskats en del på vad som händer i hjärnan när man är förälskad och det har visat sig att hjärnan uppfattar en man är förälskad i vackrare än någon man inte är förälskad i, trots att så kanske inte är fallet. Dvs hjärnan förvränger bilden av din partner så du tror hon är vackrare än hon/han är.

    By Blogger Akut Insikt, at 12:53 em  

Skicka en kommentar

<< Home