Akut Insikt

tisdag, augusti 15, 2006

Chose life

Ska erkänna att jag hade en liten downperiod när tjejen dumpade mig. Detta framstår faktiskt en aning svårbegripligt så här i retrospekt. Jag är nämliigen mästare (normalt alltså) att vända negativa saker till att vara bra saker. Se det braiga i det dåliga. Se det braiga i det urusla. Lite därför jag fick kommentarer att jag "glömt" exet så snabbt. Jag har inte glömt.

Däremot så är alla beslut som du och alla andra oåterkalleliga. Utan undantag. Förvisso kan du ta nya beslut som eventuellt återställer världen till någotsånär ursprungsläget, men ditt ursprungliga beslut kan du aldrig ångra. Du kan aldrig ångra något. Jag har sagt det förut och vill peka på det igen, nämligen att alla beslut är rätt. Alltid. I alla fall när de tas, sedan kan de i efterhand visa sig vara felaktiga, men det är en annan sak. Just då var det rätt. Det är ytterligare en anledning till varför man inte skall älta "felaktiga" beslut. De var nämligen inte felaktiga.

Dessutom har varje människa ett ganska viktigt val att göra. varje dag, varje sekund. Du kan välja att gilla sin tillvaro, välja att inte göra det. Välja att vara glad, ledsen, arg, melankolisk eller rosenrasande. Kruxet är att enda tillfället du kan välja det är nu. Just i detta ögonblick kan du välja att tycka om det eller att låta bli. Frågan är bara vilket som passar dina syften bäst. För mig passar det nästan alltid att vara glad. Nöjd. Oavsett hur jävligt det är. Jag mår helt enkelt bäst av att vara glad, och i ärlighetens namn tror jag min omgivning mår bäst av att jag är glad också.

Att övertala sig själv att livet och du själv är bra är en avgörande egenskap för att lyckas... eller i allafall för att inbilla sig att man lyckats. Gott nog för mig.

4 Comments:

  • helt riktigt. man väljer ju själv hur man ser på saker och ting. det vore ju oerhört korkat att gå och gräva ner sig hela tiden när man faktiskt kan påverka sin egen sinnesstämning.

    By Blogger Antira, at 9:46 em  

  • You´ve got my point!

    By Blogger Akut Insikt, at 9:47 em  

  • "När något orsakar dig smärta är det inte tinget i sig som är orsaken. Det är ditt förhållningssätt till det och det har du makten att ändra när som helst"
    - Marcus Aurelius.

    By Anonymous Anonym, at 4:55 em  

  • En klok man den där Aurelius. The power of the mind är mycket mycket starkare än de flesta vågar tro.

    By Blogger Akut Insikt, at 6:26 em  

Skicka en kommentar

<< Home