Akut Insikt

lördag, juli 01, 2006

Blev inga skallar i bitar. Blev istället en schnitzel på Soldaten Svejk, hem till J-dog (som kommer att skriva här inom kort!! [spännande]) och tjafsande med hans fruntimmer huruvida man som gift får lov att ligga med mig eller inte. Klart man får.

Dessutom målande hon in sig med begreppen när hon sa att det faktiskt var vanligt men inte normalt att först ligga med en tilltänkt innan man begär skilsmässa. För mig är vanligt och normalt samma sak. Sånt folk gör vanligen är helt enkelt normalt per defintion. Vad är annars normalt? Överbevisa mig gärna motsatsen!

Naja. Ett glas vin och ett blogginlägg blidde det i alla fall innan jag går till sängs ikväll. Hade jag kommit hem lite lite tidigare hade jag kanske struttat ner på el krogo för att hitta nåt kvart i två ragg.

3 Comments:

  • Ja..normalt är för mig nåt som "anses" vara okej. Vanligt - är sånt som folk gör ofta. Utan att det för den sakens skull behöver vara okej.
    Ex..Det är vanligt att jag dricker en flaska whisky varje kväll. Men det är knappast normalt... Om du sätter o- framför så blir det ännu tydligare. Det är ju stor skillnad på ovanligt och onormalt.
    Så tänker jag iaf...

    By Anonymous Anonym, at 11:24 fm  

  • Du måste aggregera det till hela populationen för att se kopplingen mellan normalt och vanligt. Det som är normalt för "svensken" är ochkså vanligt. Ur individperspektiv kan något som, av individen, anses normalt vara både ovanligt och onormalt.

    Jag tycker inte man kan säga att normalt skall vara något som anses vara okej, att man har rätt att som enskild bestämma vad som är normalt eller inte, det är något massan måste bestämma genom sina handlingar. Det vanligast förekommande blir normalt liksom.

    Skulle man annars kunna säga att något som absolut ingen gör är normalt? Bara för att du "anser" att det är normalt?

    By Blogger Akut Insikt, at 2:47 em  

  • det "normala" torde väl vara det som närmast följer normerna. normerna skapas av oss alla, men inget säger att det vanligast förekommande samtidigt måste vara det som normen säger. tyvärr styrs ju normer till ganska stor del av moral. och vad moralen säger om otrohet vet vi nog alla - trots att så många (alla?) pysslar/har pysslat med det.

    jag tycker att man ska skita i att diskutera vad som är "normalt" så långt det bara går. det känns bara grymt ointressant och improduktivt...

    By Anonymous Anonym, at 5:43 em  

Skicka en kommentar

<< Home