Akut Insikt

måndag, februari 13, 2006

Tråkiga nyheter.

Jag kanske måste stänga min blogg. Säpo och laila Freivalds har hört av sig till mig i helgen och påtalat att det jag skriver "inte ligger i linje med den svenska politiken".

Varför vet jag inte, men de får tydligen göra så nu för tiden.

Jag tänkte exemplifiera fredagens inlägg. Låt säga att du tjänar 150 kr/timme och kör bil en timma till jobbet. Genom att köra för fort till jobbet tjänar du 10 minuter enkel resa. Dvs 1/6 av en timme = 150/6= 25 kr. Det blir 50 kr per dag (om man tänker sig att du jobbar de intjänade minutrarna). Nu har jag inte exakt klart för mig vad fortkörningsböter kostar, men låt säga att de kostar 1800 kr. Det gör att det lönar sig för dig att köra för fort om du åker fast mer sällan än var 36:e arbetsdag. Kanske bör man sätta ett pris på den lycko/tuffhetskänsla man känner av att köra lite fortare och eventuellt ett minuspris på den ökade olycksrisken, men den biten värderas helt individuellt. Exempelvis tycks det ha större häftighetsfaktor att köra fort när man är ung än när man är gammal.