Akut Insikt

måndag, februari 06, 2006

Så kommer här lite sport.

Brukar inte skriva så mycket om sport. Det är mest för att jag inte vill avslöja min okunnighet. Men undantag görs med jämna mellanrum.

Igår gick VM-finalen i bandy. Bandy som Sverige, Ryssland och Finland jobbar för att få med som OS-gren. Problemet för bandyn är att det bara är dessa tre länder som utövar bandy. I alla fall det vi kallar bandy. Det är nog större chans att bridge blir OS-gren. Fan vet om det inte varit det tidigare. Ryssland vann.

Jag tittar på bandy ungefär en gång sisådär vart femte år. Som regel är det då, som igår, en VM-final.

Innebandyn är nu nummer 2 som innomhussport i sweden. Starkt jobbat.

Och sen har vi Kajsa Bergkvist. Hej du. Fantastiskt är en underdrift. Världsrekord i friidrott. Det var minsann inte igår.

Sen har vi OS om några dagar. Jag har tittat lite i spåkulan. Anja tar ett guld (storslalom, trots att Kostelic´s far sätter andra åket) och en medalj till, jag gissar super G. I skidsprinten tar vi ett idiotsäkert guld på herrsidan och en ganska säker medalj på damsidan, tror inte de klarar guldet där. Sen kan vi ju hoppas på en medalj i hockeyn. Jag tror inte att det blir någon sådan dock.

På tal om sprint och Björn Lind. Killen som "bluffade" in sig på skidgymnasiet är nu oslagbar i sprint. Också stort.

Utöver det tror jag att det kan bli någon halvöverraskande medalj. Exempelvis från någon av de andra utförsdamerna eller utförsherrarna, eller någon av sprintisarna. Sprint är ett jävla fult ord förresten.

Har jag glömt någon... hmmm... tja... Peja eller tanterna kan väl kanske ta en peng i curlig förstås.

Skidskyttet och Olofsson kan ni glömma. Hon blir inte bland de 10 främsta.