Akut Insikt

tisdag, januari 31, 2006

Kom att tänka på de här läkarna som fick Nobelpriset för sin upptäkt gällande magsår. De kom alltså på att magsår orsakas av en bakterie och inte av nåt annat som vi tydligen trott tidigare.

Jag kan bara inte fatta att något sådant skulle ta en miljon år att komma på. Jag menar... typ alla sjukdomar beror på bakterier eller virus varför det torde vara första gissningen på varför man får magsår. Men så var det alltså inte. Istället har läkemedelsbolagen grävt ner jagvetintehur många miljarder i att framställa olika magsårsmediciner.

För att inte tala om vad alla som gått sjukskrivna alldeles för länge har kostat i lidande, inkomstbortfall, sjukvårdskostnader och andra kostnader för samhället.

Märkligt.

Läste "Stockholm City" idag. De hade jobbannonser i dagens tidning. Det som slog mig var att det bara var annonser så sk. okvalificerade jobb (läs skitjobb). Några exempel:
- en deltidstjänst på ICA
- 600 annonser som "säljare" (läs telemarketing)
- Säsongspersonal till turistbyrån
osv

Och en annons där de söker en VD. Bara ett företag som fattat att det inte bara är workers som läser Stockholm City.

När man frågar någon om de vill gifta sig med en finns det egentligen inga andra alternativ än att få ett "ja". Alla andra scenarion är lika med ett "nej". Jag menar... "skall vi inte ta och gifta oss?"... "mjaaaa... får ta och fundera på det lite.... jag blev lite överrumplad... jag hör av mig... harkel harkel".