Akut Insikt

fredag, januari 27, 2006

I sann Dr Phil-anda

Idag skall Dr Insikt tipsa sina läsare om hur man navigerar i sitt privatliv. Hur man undviker konfrontationer som bara är av ondo.

Detta skall ske genom ett praktiskt exempel från den sk. "verkligheten".

Förra helgen glömde jag mina glasögon hos svärmor. Jag har dom nästan enbart när jag kollar på teve eftersom jag ser lite illa på långt håll. I vilket fall så glömde jag dom där vilket jag upplyste svärmoderns dotter om på tåget tillbaka till vårt hem. Igår var dottern åter hos svärmodern varför jag skickade ett sms för att påminna henne om att ta med mina glasögon.

Väl hemkommen visar det sig att hon glömt att ta med glasögonen. "det var ju inte så lätt att komma ihåg att ta med dom för att jag bara sagt det i förbifarten för så länge sedan som i söndags" Jag upplyste då om att jag faktiskt skickat ett kom-i-håg-sms. Det hade jag inte alls det enligt henne.

Här står vi alltså. I många hem skulle detta kunna rendera i ett så kallat bråk. Dr Insikts syn på saken är sådan att okej, sak samma om du fick det där sms'et, det finns ingen anledning att tjafsa om det, glasögonen kommer inte tillbaka av ett bråk och oavsett kaliber på bråket kommer inte att förändra faktum en enda tum. Det enda det eventuellt leder till är osämja och sura miner.

Det var dagens Viktig-Petter-Meddelande. Men allvarligt. Fundera över vad det är värt att bråka om. Egentligen. Så får ni ett fridfullare liv.

5 Comments:

  • Så sant. Häromveckan deppade jag ne mig i en av mina gamla relationskonflikter... men så slog mig tanken att morfar (uppe i himlen) bara skulle ha skrattat åt alltsammans och mitt humör steg med flera grader.

    By Anonymous Anonym, at 10:00 fm  

  • helt rätt...men vad gör man då av de starka negativa känslor som bubblar upp vid ett sådant tillfälle? Om man trycker ned dem- vilket alltså är det rätta, jag håller med- så kanske de sätter sig i kroppen...man blir sjuk...får ont i lederna etc..

    ...på väg ned till porterstekbloggen den 24 januari

    By Blogger Morelli, at 2:36 em  

  • Nej Nej Morelli, du har missuppfattat mig. Du skall inte trycka ner känslorna. Däremot skall du ifrågasätta relevansen av dina känslor. ÄR det verkligen motiverat att bli arg över detta. de allra allra flesta gångerna kommer du, efter att ha stannat upp och funderat över vad du håller på med, bara skratta åt hur löjligt du tänkte från första början.

    Efter ett tag kommer du kunna göra detta blixtsnabbt och omedelbart.

    By Blogger Akut Insikt, at 2:54 em  

  • aha..det är alltså en fråga om snabbhet....jag anade det...
    jag jobbar på det...i bland går det ganska bra....

    By Blogger Morelli, at 3:07 em  

  • mucket bra mon ami.

    By Blogger Akut Insikt, at 3:14 em  

Skicka en kommentar

<< Home