Akut Insikt

måndag, januari 23, 2006

Faktum är...

Jo. Faktum är att jag hade planerat att berätta huruvida det är möjligt att rädda sig från att dö (eller i alla fall slå sig duktigt) genom att hoppa i sista sekund i en fritt fallande hiss.

Men jag hade för avsikt att skriva svaret först efter någon frågan efter det. Nu har "Lallaman" (eller nåt i den stilen, ni hittar henne här: http://hemmamamman.blogspot.com/) i allafall frågat.

Så här är det. Låt säga att du befinner dig i en fritt fallande hiss. När den slår i backen har den uppnått en hastighet på 85 kmh. I mythbusters lyckades den lille rödhårige hoppa med en hastighet på drygt 2 kmh, dvs hastigheten uppåt för honom i hoppet. Detta innebär att du krashar i backen med 85-så snabbt uppåt du klarar hoppa (i det här fallet 85-2=83 kmh=du blir mos). Det känns lite bistert att det skall behöva vara så här. På något vis verkar det liksom rimligt att man skulle klara sig genom att hoppa. Jag menar... man e ju på väg uppåt... och när hissen stannat är man ju i luften... jaja... Saken är självklar när man får svaret... innan dess snurrar man in sin lilla hjärna i fnossiga teorier.

6 Comments:

  • Jag tackar och bugar för detta svar. Hoppas med andra ord att jag aldrig råkar ut för en fallande hiss.

    Fast å andra sidan. Man kanske skulle uppfinna något slags katapultgolv just för hissar. Istället för ett nödstopp har man en knapp för nöduppskjutning som man förhoppningsvis har sinnesnärvaro att trycka på i rätt sekund. Kan ju iofs bli trist om man har klåfingriga ungar som jag...

    By Blogger Lallamen, at 8:03 em  

  • Får mig att tänka på en viss rysare där en datoriserad hiss börjar löpa amok och ha ihjäl folk... en man med blindhund puttar ut hunden i tomma intet, en annan gång "suger" hissen in en stackare och spottar ut honom med full fart på 15:e våningen så att han krashar rakt ut genom ett fönster och mosas på gatan nedanför... såg aldrig slutet, men hade en viss ryskänsla vid hissåkning under kort tid. Hittade dig f.ö. via Akut Åsikt, tjena!

    By Anonymous Anonym, at 9:56 em  

  • Jag har också funderat på det. Men tänk om man byggde ett par egna dojor med utfällbara fjädrar som man alltid knatade omkring i, och till dessa hade man en fjärrkontroll, och så fort någon hiss gick sönder och man föll, så aktiverade man bara fjädrarna.

    Stålfjädrarna i sin tur är ena riktigt kraftiga fjädrar som efter ett par saftiga studs gör att man flyger uppåt i en hastighet av kanske 50-60 kilometer i timmen. Visserligen får man knuffa undan de andra i hissen så att man får plats. Likaså måste man öppna takluckan så att man får plats att skjutas upp varje gång man tar ett studs. Man vill ju inte bryta nacken genom att slå i taket, då kan man ju lika gärna strunta i fjädrarna och bara ta ett litet fjanthopp i 2 kilometer i timmen när hissen slår i golvet.

    Problemet blir bara att få rätt tajming på fjäderhoppet uppåt. Ungefär 3 sekunder innan hissen slår i marken bör man ha tagit det sista studset uppåt. Det är ju bra att redan har skjutits ut genom takluckan, för när hissen slår i golvet så rasar väggarna och taket, och då kan man ju inte komma ur själva hissen i studset. Nej, man måste planera det hela. Helst träna på dessa olyckor lite då och då. Mäta och räkna ut, studsa och flyga. Simulera via datorprogram och lära sig i diskussionsgrupper på nätet. Finns det perversa forum på nätet för japaner, så finns det säkert ett Hissfallarforum också.

    By Blogger Kommissarie Akut, at 11:00 em  

  • Ja det är sannerligen dåliga nyheter detta med hissen. Mitt lösningsförslag skulle nog ändå vara ett sådant katapultgolv som Lalla~ pratar om, men man skulle inte behöva aktivera det själv.

    Nej det skulle självutlösa X meter/centimeter från golvet så att tajmingen blir perfekt. Men då kommer detta med det nedrasande taket och sannolikheten att man dunkar huvudet i taket (om det nu inte rasar). För jag har svårt att se att man skulle kunna komma upp i 85 kmh på 30 cm (vilket är vad man har till taket typ i en hiss).

    Nej man är väl rökt helt enkelt.

    By Blogger Akut Insikt, at 9:03 fm  

  • Man "kan" ju också gå omkring med en raketmotor i sele på ryggen som man drar igång i såna där lägen. Då är det bara att dra i spaken och sedan börjar man sväva iväg liksom. Helt jäkla FANTASTISKT! Man kan ta en sväng ut i rymden på samma gång. Har faktiskt för mig att jag har sett ett försök med det här med ett katapultgolv i en fallande hiss. På kanalen Discovery finns det ett program där en massa "hobbyuppfinnare" får olika projekt att bygga under en viss tid. Det är blandade lag tror jag. Både tjejer och killar utspridda. I ett av programmet (vet inte vad programmet heter) fick de just denna fråga med den fallande hissen att lösa. Tyvärr somnade jag innan slutet, men ett av lagen hade faktiskt katapultgolvet som idé.

    By Blogger Kommissarie Akut, at 7:11 fm  

  • Åsikt... undrar om det är ax tillräckligt i raketmotorer. Hur som helst vill jag helst av allt ha sådana där raketmotorer ändå.

    Jag visste väl att katapultgolvet vore en finfin idé. Jag är säker på att de vann tävligen.

    By Blogger Akut Insikt, at 9:54 fm  

Skicka en kommentar

<< Home