Akut Insikt

måndag, januari 23, 2006

Vecka nr 4

Hundra minusgrader igår, noll idag. Vafan är det som händer? Akut Insikt vill passa på att gratulera alla er som överlevde helgens sibirienklimat. Ni är allihopa en helg närmare döden. Grattis.

I dagens Stockholm City finns en artikel med rubriken "Kvinnorna tar över". Den handlar om att det är en historisk dag för stockholmspolitiken. "För första gången någonsin innehas toppositionerna i samtliga partier i Stadshuset av kvinnor". Lotta Edholm säger "Det är roligt".

Jag har definitivt ingenting emot att kvinnor styr i politik eller i näringsliv, i synnerhet inte om de är folkvalda. Men om det är jämställdhet vi är ute efter är det lika illa att ha enbart kvinnor som att ha enbart män.

Tänk er motsvarande artikel fast tvärtom. "En historisk dag för stockholmspolitiken, samtliga toppositioner innehas av män". "Det är fantastiskt" säger Benny Brottare. Skulle han bli lynchad i pressen eller skulle han bli lynchad. Inte vet jag... kanske krävs den här typen av omvänd diskriminering ett tag för att vi skall nå jämställdhet och då får väl ändamålen helga medlen, men det känns ändå konstigt att försöka driva fram något som är lika lite jämställt, eller mindre, genom att sikta i andra änden av skalan.

För er som såg på spåret i lördags säger jag i Björn Hellberg-anda:
Skall jag välja mellan att äta lunch med kungen och att ligga med Robyn så väljer jag det ena.

Björn Hellberg är lite av en idol för mig. Anekdot:
För några år sedan signerade Björn en av sina böcker i Globens köpcenter. Jag var där och fick mitt ex signerat. Samtidigt passade jag på att fråga honom om vem han trodde skulle vinna Australian Open (som skulle gå av stapeln). Kommer inte ihåg vad han svarade men jag satte en tusing på den han sa. Så klart vann den han hade sagt.