Akut Insikt

måndag, februari 13, 2006

Rolig gubbe.

Var och hälsade på brudens farfar i helgen. En mycket underhållande man. 88-årige f.d. byrådirektören. Helt klar i knoppen. Med kroppen är det väl lite si och så.

Han är, och har alltid varit, en sån som alltid säger vad han tänker. Till svärdottern hade han kläckt ur sig "du är ju ganska ful, men du jobbar som en häst" ... bara sådär liksom. Annars är tydligen standarduttalandet "det var värst vad tjock du blivit". Sen ringer han någon dag senare, när han kommit på att det kanske inte var så smidigt att säga det han sagt till personen i fråga och förklarar vad han egentligen menade.

Annars är han en väldigt intelligent gubbstrutt som sitter i sin ensamhet och funderar över saker och ting. Han gillar även hög luftfuktighet. Därför har han införskaffat sig en luftfuktar-maskin som går på högtryck hela tiden samtidigt som han tejpat för all ventilation. Det är som att komma in i tropikerna när man kommer dit. Igår frågade han "när förvinner smaken?". vad han menade var när man inte längre känner smaken av det man äter, vilket han tydligen inte längre gör, varpå han tyckte att vi lika gärna kunde bjuda på ett glas terpentin istället för kaffe. det spelade liksom ingen roll.

Ett utdrag från min konversation med honom:
Jag- Det är bra med OS nu, så kan man kolla på sport på teven hela tiden.
Han- Jadå, det stämmer.
---tystnad---
Han- Ja, det här är egentligen ett typexempel på hur det kan gå när en ungdom talar med en gammal gubbe som jag... jag hörde inte vad du sa för något men jag svarade ändå.
Jag (med hög röst)- jo, jag sa att det är trevligt med så mycket sport på teve nu under OS
---tystnad---
Han- vad är det med blåbär som är så bra egentligen? Alla säger ju att det är så nyttigt med blåbär. Försvinner inte det där om man fryser blåbären.

Kan man annat än tycka om en sådan gubbstrutt?

3 Comments:

  • Haha! Han verkar ju störtskön!

    By Blogger Kommissarie Akut, at 10:56 fm  

  • verkligen, en toppenfarbror....ja varför inte säga det man tänker..vad har man att förlora vid 88..?

    By Blogger Morelli, at 4:07 em  

  • Japp, verkligen en gubbe i min smak, dock inte i svärdöttrarnas smak vad jag har förstått.

    By Blogger Akut Insikt, at 4:19 em  

Skicka en kommentar

<< Home