Akut Insikt

fredag, december 08, 2006

Kategoriserat under "saker jag inte riktigt fattar"

Flyktingar. Invandrare. Inflyttade? Nu gissar jag mest, men jag antar att flyktingar är såna som flyr från någonting, invandrare.... hmmm ja... typ... vet inte.

I alla fall så utvärderar migrationsverket vilka som är "berättigade" att bo i det fina fina landet sweden. Många anser nog att det är bra. Och det är det säkert.

Jag vet inte.

Jag vänder på pengen. Låt säga att jag vill flytta till ett annat land. Jag inbillar mig att jag kan göra det utan några större problem (med undantag för USA där lite jobb krävs), men i stort sett.

Vill jag flytta till Mongoliet kan jag göra det, vill jag flytta till Ryssland kan jag göra det. Har jag fel? Är jag inte fri att flytta vart jag vill? I alla fall förutsätter jag det. Så frågan är... av vilen anledning kan vi förvägra någon att flytta till Sverige? Av vilken anlending kan någon som vill bo i Sverige bli stoppad? Det finns säkerligen en bibel av regler kring detta och det gör mig rädd för om jag vill flytta till Norge så kommer det någon jävel och säger att "nä, du har det så bra i Sverige så du behöver inte komma hit" typ. Vad är det som ger oss rätten att bete oss på det viset?

Är vi "finare" än andra folkslag??(läs folk från länder med krig)

Fy fan. Det finns säkert en miljard skäl till varför man måste ha en flyktinpolitik, men om man vänder på myntet och begränsar min rörlighet vill jag inte längre vara med. Stop.

En halv seger är väl en seger lika mycket som Ulf Lundell´s "en inställd konsert är också en konster". Sökte en chefstjänst med ett antal undersåtar (typ 22), vi var 14 som sökte, blev två till sista intervjun... vem väljer man? Pest? Kolera? det blev Pest OCH kolera. vi fick hälften vardera. Så nu är jag chef. över typ 10 pers. Ja ni kan ju föreställa er...

2 Comments:

  • Jag minns en intervju en gång med en nynazist av nåt slag. Reportern frågar: "Vad gör du då om Sverige fortsätter med sin nuvarande flyktingpolitik?"
    Nynazisten: "Då ska jag flytta till ett land där dom inte tar emot några invandrare."

    Lycka till med det.

    By Blogger Sara Ödmark, at 4:18 em  

  • Månen kanske.

    By Blogger Akut Insikt, at 12:45 fm  

Skicka en kommentar

<< Home