Akut Insikt

fredag, november 17, 2006

Kostym

Jag har aldrig fattat varför det rent generellt anses uppklätt att bära kostym. Min gissning är att detta skapats och upprätthålls av män som helt saknar känsla för stil eller kläder enligt parollen släng på dig en dressmankostym, det funkar alltid. Slips, skjorta och kostym. Då är du snygg även om du är ful.

Kruxet är att dessa dressmankostymgubbar inte fattar hur otroligt fult det är med en illasittande eller ful kostym, gärna med en ful/fel slips till. Å andra sidan är det jävligt snyggt med snygga kostymer. Men merparten av de jag jobbar med/ser strutta runt i kostym ser rent utsagt för jävla risiga ut.

Kanske är det känslan som är det viktiga. De känner sig viktiga och välklädda och representabla i sin kostym. De är säkra bakom sin kostymbarriär. Min kostym är min borg. Typ.

En annan sak jag funderat på... om man tänker sig att man sprättar upp ett videoband (VHS) och strimlar själva bandet längs med så att bandet blir en fjärdedel så brett, bygger en apparat som kan läsa det här nya formatet och tittar på filmen. Vad kommer man se då? Kommer man se en fjärdedel av rutan eller är det bara ljudet som fallit bort eller kan man se filmen fast med urusel kvalité? Eller funkar det inte alls? Skulle vara intressant att veta.

3 Comments:

  • Haha, det där om videobanden var ju en rätt skön tanke. Jag skulle också vilja veta vad man ser och hör...

    Angående kostym vette tusan. Jag tillhör de som bara bär sånt på begravningar av någon underlig anledning. Det är väl kanske därför jag alltid känner mig så obekväm i dom. Nästan så man vill ducka för att folk inte ska se mig i en sån.

    By Blogger Kommissarie Akut, at 9:30 em  

  • Hur fan skall man få veta liksom? Ju mer jag tänker på det ju mer nyfiken blir jag.

    By Blogger Akut Insikt, at 5:10 em  

  • Tyvärr, ett videoband läses av på snedden, i 45 % vinkel, så att spåret ska bli så långt som möjligt. så kapar du det blir det inget alls.

    Men det hade varit skojigt att se annars

    By Anonymous Anonym, at 9:46 em  

Skicka en kommentar

<< Home