Akut Insikt

måndag, oktober 30, 2006

kvinnoförtryck.

Med risk för att jag med kofot hamrar in vidöppna dörrar tänker jag resonera vidare i jämställdhetsfrågan. Sist tyckte jag det var skit att bröstcancer var viktigare än alla andra former av cancer, idag tänkte jag fokusera på något så 1400-tal som kvinnofridslagen.

Vi har alltså i Sverige något som kan kallas kvinnofridslag. Lagen är ingen egen lag utan en brottstyp i brottsbalken. Saxat från BRÅ (brottsförebyggande rådets hemsida) Ni behöver egentligen inte läsa igenom lagtexten eftersom jag tänker förklara vad jag menar efteråt... men i alla fall.

"4 a § Den som begår brottsliga gärningar enligt 3, 4 eller 6 kap. mot en närstående eller tidigare närstående person, döms, om gärningarna varit ett led i en upprepad kränkning av personens integritet och varit ägnade att allvarligt skada personens självkänsla, för grov fridskränkning till fängelse, lägst sex månader och högst sex år.
Har gärningar som anges i första stycket begåtts av en man mot en kvinna som han är eller har varit gift med eller som han bor eller har bott tillsammans med under äktenskapsliknande förhållanden, skall i stället dömas för grov kvinnofridskränkning till samma straff. Lag (1998:393)."

Det är alltså ett brott att som kan kallas fridskränkning som du kan få upp till sex års fängelse för. Och om detta brott utförts av en MAN mot en KVINNA så är det kvinnofridskränkning. Av vilken anledning är det motiverat att ha två lagar för samma sak? Kränker du en persons frid (om du inte är man) kan du bli dömd för fridskränkning (upp till sex år). Kränker du en persons frid (om du är man och offret är en kvinna) kan du bli dömd till kvinnofridskränkning. Du kan aldrig bli dömd för mansfridskränkning.

Visst. Det är hårklyveri. Inget snack om saken. Men eftersom straffsatsen är exakt densamma. Brottet detsamma. Offret en människa i båda fallen. VARFÖR ha distinktionen? Varför måste lagstiftaren implicit (icke uttryckligen) utmåla kvinor som extra utsatt?

Nu är det kanske så att kvinnor ÄR extra utsatta, men lagen skyddar ju dem ändå. Som jag ser det så är det enbart ÄNNU mer förtryckande att specificera lagen för "det svaga könet", för det är just vad lagen gör. Pekar ut vem som är stark och vem som är svag. Vem som är skurk och vem som är god. I grund och botten.

kanske har det ingen betydelse, men jag tror allt sådant här har betydelse när män och kvinnor ser på varandra i samhället. pekar samhället ut de svaga blir de svagare av det. Allt sådant här medverkar till mäns förtryck mot kvinnor trots att intentionen sannolikt är den motsatta.

Eventuellt har jag fel, men jag vet inte.

6 Comments:

  • Det ligger helt klart något i vad du skriver.

    Det finns antagligen någonslags break even-point där samhället utvecklas så pass att lagen börjar göra skada snarare än nytta.

    Är vi där? Vette fan men det är ju positivt att man ens börjar fundera på det....

    By Anonymous Anonym, at 3:38 em  

  • Vad jag menar är att vill vi haa ett jämställt samhälle så måste vi jobba mot jämställdhet gällande allting. Tänk dig att du blir behandlad som ett barn av en massa instanser, till slut kommer du se dig själv som ett barn och ser du dig själv som ett barn kommer din omgivning se dig som ett barn.

    Det är lite samma sak. Skall vi se kvinnor som extra utsatta kommer de känna sig extra utsatta (även om de de facto faktiskt är det idag, men det är inte helt lätt att bena ut orsak och verkar i detta) och så är spiralen igång.

    Det finns en miljard exempel på såna här saker, och som sagt är jag inte säker på sambanden eller vad som är verklighet eller mytbildning. Men jag gillar inte selektiv jämställdhet om det är jämställdhet vi vill ha.

    By Blogger Akut Insikt, at 4:22 em  

  • Säker man på kvinnoförtryck på google får man 62900 träffar. Söker man däremot på msnförtryck får man istället: Menade du Monster truck?

    By Anonymous Anonym, at 8:06 em  

  • mansförtryck ska det stå.

    By Anonymous Anonym, at 8:06 em  

  • Haha, msnförtryck... det är ju lysande... borde finnas nåt sånt. Men the point is made.

    By Blogger Akut Insikt, at 1:13 fm  

  • Cecilia: Grymt bra, jag skrattar än!!

    By Anonymous Anonym, at 12:04 em  

Skicka en kommentar

<< Home