Akut Insikt

tisdag, oktober 17, 2006

Tåg-kocko

Jag åker som bekant en hel del tåg. Jag har noterat en dumdum grej gällande tågresenärer. Det går även att iakta samma sak gällande tunnelbaneresenärer (dock icke när det gäller bussresenärer). Någon som är klokare eller mer logisk än mig kan få förklara för mig vari nyttan ligger i detta fenomen.

Nämligen: I stort sett alla som skall med ett tåg eller en tunnelbana GÅR i tågets riktning när det kommer in på perrongen/stationen. Varför kan man fråga sig? Är det för att man när tåget rullar in bestämmer sig för att "DEN dörren MÅSTE jag gå in igenom... skynda skynda [knuffa undan alla som står i vägen] så jag kommer in i MIN vagn"? Eller går man för att man har inbillat sig att man på det viset kan klara av att bättre avgöra vart dörren skall befinna sig när tåget väl stannat (så man kan komma först på = viktigast i världen)?

Nä. Rent logiskt borde man inte ha bättre koll på exakt vart tåget avser stanna under tiden det rullar än man hade när man fortfarande väntade på tåget (och DÅ går det minsann bra att stå still). Det är heller inte rimligt att anta att man går med tåget för att hålla det sällskap eller för motionens skull. Det bästa vore naturligtvis att helt sonika stå still tills tåget stannat. Jag gör alltid det och jag inbillar mig att dörren hamnar mitt framför mig minst lika ofta som för de som jagar dörrarna (och om de gör det så står jag garanterat först i kön eftersom jag stod där från början), kanske vinner jag till och med oftare eftersom de som jagar inte kan ta den plats en stillastående har intagit.

Så. Är detta bara någon genetisk mänsklig defekt vi har? Eller varför gör vi så? Någon någon som kan förklara detta så det blir rimligt??

4 Comments:

  • Jag tror det är en primitiv instinkt att jaga bytet så det inte försvinner?? Isapisa

    By Anonymous Anonym, at 11:18 em  

  • Tänk dig hur intelligent en genomsnittsmänniska är. Sedan föreställer du dig att hälften av männskligheten är dummare.

    Någonstans där tror jag man kan hitta förklaringen.

    By Anonymous Anonym, at 9:08 fm  

  • d: du har en poäng där. men detta borde väl vem som helst kunna räkna ut.

    Micke: du har tyvärr fel. Och rätt. Rätt i att det flockas folk i början och i slutet av tåget. Fel i att folk inte går i tågriktningen även på tunnelbanan.

    Dessutom kan det aldrig bli minimal ansträngning att gå och anpassa hastigheten för att träffa en dörr eftersom du alltid kommer att få gå "minsta möjliga väg" om du väljer att stå still tills dess du vet vart dörren hamnar. (eftersom din utgångspunkt och dörrens slutpunkt alltid är konstant, dvs du kan bara förlora på att gå i tågets riktning)

    Att gå emot tågets riktning existerar inte såvitt jag noterat och det är kanske av den anledningen du beskriver.

    By Blogger Akut Insikt, at 3:28 em  

  • Är en spårvagnsförare, men kanske har vi någorlunda samma system? Jag har ett hållmärke där jag stannar vid, oberoende av folks gående... Ofta är det hållmärket också placerat över slingor där jag har möjlighet att påverka signaler, växlar mm.

    Sen finns det ju som du säger folk som absolut MÅSTE på längst bak. Ibland kommer sådana springande... Framifrån... Naturligtvis öppnar jag bara första dörrarna om jag är färdig vid hållplatsen. De personerna som då springer förbi missar faktiskt vagnen... för jag öppnar INTE varenda dörr igen bara för att somliga stollar absolut måste åka längst bak...

    By Anonymous Anonym, at 4:35 em  

Skicka en kommentar

<< Home