Akut Insikt

fredag, oktober 06, 2006

Skattkistor överallt!!!

Skatt, ni vet sådana där sjörövare gräver upp... eller sån som stat och kommunrövare gräver ner. Skämt åsido. Jag har absolut inget emot att betala skatt, men jag måste tillstå att det blir en aning komiskt när man tänker på det.

Låt säga att du tjänar 100 kr (innan skatt). Då har din arbetsgivare betalat 24,26% i s.k. löneskatt. (kom ihåg 24 kr). Du själv betalar s.k. kommunalskatt (exempelvis om du är bosatt i Hoburg på Gotland) med 35,41% (komihåg 24+36=60 kr). Sen är det så fiffigt konstruerat att du också betalar moms (egentligen "mervärdesskatt") på normalt 25% (komihåg 24+36+16=76kr).

För att salta detta ytterligare kan vi leka med tanken att du tjänar över brytgränsen för statlig skatt. Då betalar du ytterligare 20% på hundringen (komihåg 24+36+11+20=91kr). (16 kr i moms blir 11 för du har mindre att handla för pga högre statlig skatt)

Sen skulle man kunna leka med tanken att du köper sprit och tobak för pengarna (som är belagda med "punktskatt/straffskatt" (ty detta är farligt för dig, dumma dumma människa))... så blir skatten ännu högre. Naturligtvis beroende på hur mycket du köper (nu räcker dina 44 kronor du har kvar av hundringen inte så långt) men punktskatten på sprit är 501,41 kr per liter ren alkohol.

Borde det inte vara möjligt att få ihop statens finanser liksom? Går det att begripa ovanstående resonemang utan att kollra bort sig? Kan jag betala mer i skatt än jag får? Kan jag det? Verkar inte bättre va?

Jag har i alla fall köpt vin idag. Grattis alla pensionärer.

3 Comments:

  • HAHAHAHAHA!!!!!!!!
    *asg*

    Så hiiimla bra... så sant!!
    ;-D
    TACK för dagens garv... hälsar en utav de dumma, dumma människorna!!

    SKÅL!!!

    By Anonymous Anonym, at 8:28 em  

  • Åh, sluta, det där är sån där matematik som håller mig vaken om nätterna.

    Jag har inga problem med att betala skatt sålänge det känns som om jag faktiskt får något tillbaks av det, som om det går till något meningsfullt.

    Men let's face it. Det känns *inte* som om jag får tillbaks de hisnande summor jag betalar in till staten...

    By Anonymous Anonym, at 9:59 fm  

  • Ställ dig i kön Danni. Det är inte meningen att det skall gå ihop. Men du har ju gator att gå på i alla fall, så varför klaga??

    By Blogger Akut Insikt, at 1:21 em  

Skicka en kommentar

<< Home