Akut Insikt

måndag, oktober 02, 2006

Dagen började alldeles fantastiskt med att SJ behagade ha standardfelet "signalfel" under min resa från Västerås till Stockholm. Signalfelet gjorde så tåget endast kunde köra i krypa-hem-från-krogen-klockan-fem-på-morgonen-hastighet. NÅGON som kan förklara vad signalfel är för något??? Eller är det som jag misstänker nåt de hittat på bara för att ha nåt att skylla på?

I allafall tog det dryga två timmar till Stockholm. I och för sig fick jag en extra timmes sömn på tåget...

Dagen ryckte dock upp sig markant efter den synnerligen smaklösa och tråkiga lunchen bestående av quornbiffar och ris-otto (undrar om någon är döpt till Ris-Otto??) då men gamle vapendragare Per ringde och bjöd in mig till sitt efter jobbet idag. Skall bli trevligt att återse den gamle skurken. Har varit lite si och så med den varan sedan jag flyttade till Västerås. Man blir väl lat också. I guess. Men nu. I alla fall. Så skall vi "hänga" igen.

Ballahir. Roligt ord som betyder nåt på nåt språk som jag inte kan.

4 Comments:

  • Det är när tågklareraren (han/hon som lägger tågvägar åt oss, dvs ställer signalerna till kör) inte kan ställa om en signal till kör på en station eller om signaler på linjen (där tågen själva styr signalerna genom att kortsluta sträckan man är inne på och på så sätt styra kör och stopp beskedet) inte slår om till kör när ett tåg inte längre befinner sig på sträckan. Det kan bero på att järnspån från bromsar/skivor ligger över isoleringsskarvarna och gör att det kortsluter hela tiden trots att det inte finns något tåg på sträckan. När det är signalfel måste vi få ett tillstånd från tågklareraren för att få köra förbi en signal trots att det står i stopp. Det innehåller besked om signalbeteckning, växlarnas läge (vilken riktning vi ska osv) plus namnet på tågklareraren. När vi får passera är maxhastigheten 30 km/h inne på en station där det finns växlar och 40 km/h på linjen där det inte finns växlar. En duktig procedur men det är ju för att vi inte ska krocka med andra tåg som du förstår.

    By Blogger felicia, at 8:59 em  

  • Herrejösses Felicia... I´m impressed. Så det är inte bara båg då alltså! Och vad gör du när du inte tuffar runt med lokförarhatten käckt på sné?

    Tusen tack.

    By Blogger Akut Insikt, at 9:56 em  

  • Varsegod! ;)

    By Blogger felicia, at 7:43 em  

  • Är det något som jag är van med så är det förseningar på tåget. Jag åker pendelltåg varje dag och det är nästan alltid försenat. Sköt nu om dig och njut av dagen.
    Vicke

    By Anonymous Anonym, at 5:59 fm  

Skicka en kommentar

<< Home