Akut Insikt

fredag, oktober 20, 2006

Bandat

Det rosa bandet är på kavajslaget. Igen. Jag har för mig att det är för att man stödjer (eller inte tycker om) bröstcancer. Typ. Alltså... man tycker det är dåligt med bröstcancer. Just det. Det kan man väl gå med på. Cancer är dåligt. Punkt liksom.

Det finns även allehanda andra band, vita, röda ochsåvidare. Nästan alltid för att man stödjer kvinnor i olika saker. Typ mot mäns våld mot kvinnor ochsåvidare igen.

Inget fel i det heller. Men jag stör mig på fenomenet. Av två anledningar.

1. Vad sänder det ut för signaler egentligen? Jo, att vi (alla gemensamt) skall stödja och skydda och stötta "det svaga könet". Det befäster könsrollerna och männens senerpåkvinnorna-"mandat". Hamrar in att kvinnor minsann behöver all hjälp de kan få för de klarar sig inte själva minsann minsann. Komhiåg komihåg. Jag kanske är löjlig när jag ser på det på det viset, men jag är tämligen övertygad om aatt det ligger till på det viset (trots att det är för den goda sakens skull kommer jag inte ifrån att det befäster invanda mönster)

2. Att man måste välja typ av cancer/våld man skall vara emot. Var emot BRÖSTcancer eller mäns våld mot KVINNOR. Varför kan man inte vara emot våld som företeelse eller cancer som fenomen?

KOmmer ni ihåg att det dillades om att det minsann skulle tillverkas nåt band för prostatacancer förra gången det rosa bandet var på tapeten (för det dör minsann fler män i prostatacancer än kvinnor i bröstcancer). Nu blidde det inget av med det vad jag har märkt. Så därför.... pompopom... Lanseras härmed "den rödflammiga hängpungen" - bär den väl synlig på kavajslaget/jackan för att stödja alla stackars män i kampen mot prostatan.

Äh skit samma. Orka. Btw så måste ni läsa den här killen. Det skall jag göra så länge han skriver så roligt som han gör nu.

5 Comments:

  • Något fel på denna? http://www.cancerfonden.se/Shop/Templates/ShopProduct____1687.aspx

    Häng med vad som händer.

    By Anonymous Anonym, at 1:00 em  

  • Bengt: jag föredrar nog ändå den rödflammiga hängpungen framför det blå bandet. Men ser man på... men det belyser ändå det jag försöker säga. Att jag inte kände till det blå bandet beror på att ingen (i alla fall inte medierna) vill belysa att det existerar.

    Micke: Jag tycker inte illa om kampanjen, jag tycker bara att den är förnedrande och nedvärderande. I ärlighetens namn skiter jag i vad de kampanjar om, jag stödjer det jag vill stödja ändå.

    Är det sant det där med medicintesterna? Hur kan det vara möjligt år 2006???

    By Blogger Akut Insikt, at 4:32 em  

  • Hamnade i din blogg genom bloggtoppen, så jag kommer väl kanske inte kommentera så mycket mer... eller gå in och kolla hela tiden ifall du svarat heller...

    Men jag bloggar själv på passagen. Och just i debatten där för misshandlade kvinnor ber sig somliga män åt som SVIN!!! Varför? Varför just där? I stort sett så tycks alla kvinnohatare ha dragits till just den debatten... som att de njuter av att få höra om kvinnor som misshandlats...?

    Fast som jag har försökt säga till dem där så vill jag gärna ha en debatt om våldet i hela samhället också. Men det behövs en plats där de halvt ihjälslagna kvinnorna kan få vända sig och prata ut. Utan att direkt bli beskyllda att de enbart har sig själva att skylla och liknande saker...

    Men rosa bandet håller jag med. Jag har inget, ger hellre direkt till cancerforskningen. Förre maken dog i buksspottkörtelcancer. Sån finns inget alls emot.

    By Anonymous Anonym, at 5:15 em  

  • "den rödflammiga hängpungen" hahahha
    jag behöver inte läsa din länk, akut insikt- DU är kul! och klok!

    By Blogger Morelli, at 8:46 em  

  • Tack Jenny.

    By Blogger Akut Insikt, at 9:49 fm  

Skicka en kommentar

<< Home