Akut Insikt

onsdag, november 01, 2006

Supportrar och supportrar

I dagens sportnytt fick vi se två olika typer av supportrar. Fotboll vs. hockey.

Först ut var tre "djurgårdssupportrar som ville vara anonyma" med försuddade ansikten, huvtröjor och mössa som förklarade att "alla har ju sin gräns för vad de skulle göra för sitt lag. Personligen skulle jag gå över lik för att se till att AIK inte vinner SM-guld i fotboll."*

Senare filmades några som var med i supportergänget "goa gubbar" som håller på Västra Frölunda i hockey (eller Frölunda Indians eller vad fan de numera heter). De var lite putta på att det gått så dåligt för laget och en av de "goa gubbarna" föreslog att "eftersom de behöver bli vän med pucken så vore det bästa att de fick med sig varsin puck hem, så de kunde bli vän med pucken."

Det är skillnad på supportrar och idioter minsann.

*Djurgården möter i sista omgången Elfsborg (som leder allsvenskan). Vinner Djurgården hjälper de AIK mot SM-guldet eftersom AIK endast kan vinna om Djurgården inte förlorar mot Elfsborg.

5 Comments:

  • http://blogg.expressen.se/jimmy/entry.jsp?messid=116960

    By Blogger eline, at 1:06 em  

  • Hade varit ruggigt kaxigt om Djurgården gjorde en läggmatch baaara för att fucka AIK. Tycker jag. Jag hade suttit och hånflinat.

    By Anonymous Anonym, at 2:10 em  

  • Eline: Hahaha, tack och lov är det inte Linda som skrivit inlägget, för då hade det pajjat mina upsatta regler.

    Men visst är hon för fiiiin. Idiot.

    Danni: Visst. OM nu Djurgården inte hade nåt att spela för hade det väl kanske varit på sin plats. Men Royal Leage och sköna miljoner kan knappast vara värt lyckan över att AIK inte vinner...

    By Blogger Akut Insikt, at 3:04 em  

  • Jag är supporter till Djurgården. Det sagt vill jag inte att Djurgården skall sänka sig till en så låg nivå som läggmatch. Ett annat lags situation kan inte vara viktigare än sitt eget.

    Därtill har jag alltid undrat vad i helvete som är fel med militanta supporters, sådanan som viger sitt liv åt ett lag. Personligen tror jag att den inställningen är en tillflykt för dessa människor och jag blir genast intresserad av vad de flyr ifrån.

    By Anonymous Anonym, at 4:49 em  

  • d: de är supportrar för att de gillar att slåss i grupp. Riskerna att åka fast när man skall slåss i grupp måste vara minimal i supportersammanhang.

    Sen blir det väl lite form av hjärntvätt i "den innersta" suppoerterkretsen så de framstår som mer hängivna supportrar än vad de uppenbarligen är.

    By Blogger Akut Insikt, at 8:45 em  

Skicka en kommentar

<< Home