Akut Insikt

tisdag, november 07, 2006

W vs. L

Jag får ingen kläm på det här med Winnerbäck-Lundell-tjohejsanet. Alltså. Jag har aldrig träffat någon som säger sig gilla både Ulf Lundell och Lars Winnerbäck.

Och jag kan verkligen inte bena ut farför det förhåller sig på det sättet. Jag skall erkänna att jag lyssnat alldeles alldeles för lite på Winnerbäck för att kunna göra en mogen analys, men jag stör mig på något hos honom som jag inte kan sätta fingret på. Kanske är det utseendet, kanske hans konstruerade uttal i sången eller så är det bara för likt Lundell för att jag skall kunna uppskatta det.

Vad vet jag... kanske är det däri problemet ligger. De som först lärt sig Lundell tycker att Winnerbäck bara liknar och därför ogillar. Och vice versa.

Men konstigt är det, eftersom det nästan inte finns några artister som jag verkligen försöker undvika såsom Winnerbäck. Kan inte någon aav er hjälpas här! Varför gillar ingen både Lundell och Winnerbäck?

FYI: "Quem di diligunt adolescens moritur" är latin och betyder "Den gudarna älskar dör ung".

6 Comments:

  • Alltså, Winnerbäck som ung spirande artist var ta mig fan brilliant! Sedan blev han väll trött på att äta snabbnudlar sex dagar i veckan och beslöt sig för att casha in lite på sin låtskrivartalang.

    Han bytte då helt plötsligt maner till något som inte kan beskrivas som annat än en Ulf Lundell-stil.

    Tesen är alltså att Lundell-fans inte gillar Winnerbäck för att han är en kopia men mer talangful rent musikaliskt än Lundell.

    Winnerbäck-fans gillar inte Lundell för han påminner dem om att Lundell var först med den här grejjen...

    By Anonymous Anonym, at 5:55 em  

  • Jag har alltid haft svårt för Ulf Lundell, men ändå lyssnat på honom och gillat honom i smyg. Jag har också alltid haft svårt för Lars Winnerbäck, men ändå lyssnat på honom och gillat honom i smyg.

    Det kanske är så att man inte kan ha mer än 100% av kombinationen Lundell/Winnerbäck?

    By Anonymous Anonym, at 9:08 fm  

  • Så jag måste tulla på Lundell om jag vill lyssna på Winnerbäck då... jag får väl testa lite till helt enkelt.

    By Blogger Akut Insikt, at 9:11 fm  

  • Jag uppskattar Lars Winnerbäck. Han har väl ett något begränsat uttryck men skriver bra texter och har en bra känsla för melodier. Jag ser att Lars har inspirerats av Ulf Lundell men för mig är han en helt egen artist med sitt uttryck. Gott hantverk. Dock saknar jag intensiteten i uttrycket.

    By Anonymous Anonym, at 9:39 fm  

  • Men visst är det så!! Winnerbäck är lam. Lundell mer lider och lever med sina låtar. Uttrycket. det är där vi har pudelns kärna. Tror jag. Tack du anonyme person.

    By Blogger Akut Insikt, at 12:54 em  

  • Lundell skriver ju bara fylleramsor och sjunger som han själv vore en fyllekaja. Det finns inget större djup i Lundells låtar, och rent musikaliskt spelar Winnerbäck i en egen division.

    Jag gillar kanske tre-fyra Lundell-låtar jämfört med ca 20 Winnerbäck-låtar.

    Det räcker att lyssna på texterna så märker man vem som är den avsatte kungen och vem som tagit över kronan.

    By Anonymous Anonym, at 4:26 fm  

Skicka en kommentar

<< Home