Akut Insikt

måndag, november 20, 2006

Sexualklinik

Den här nyheten har snurrat friskt på radion, och återges även här i Aftonbladdret.

I korta drag handlar det om att den klinik som syftar till att förebygga sexualbrott är en större framgång än väntat. De annonserar glatt att över tusen personer varit i kontakt med kliniken och 40 av dem har velat prata om sin onormala sexdrift.

Vad i helvete ville då de andra 960 som "varit i kontakt" med kliniken??? Ringa för att prata om vädret? Få lite skojiga recept till söndagsmiddagen? Veta senaste fotbollsresultaten? Eller är det bara busringningar?

Nu framgår det inte av artikeln i AB men på radion konstateras att det är i princip omöjligt att bota pedofiler. Bota innebär alltså att den sexuella läggningen anses vara en sjukdom. Observera att jag inte gör några jämförelser mellan homosexuella och pedofiler (eller för den delen heterosexuella och pedofiler) men att sexuell läggning i vissa fall är en sjukdom i samhällets ögon (fortfarande) är besynnerligt.

Att pedofili är helt förkastligt och dessutom olagligt förändrar inte det faktum att det faktiskt är dessa personers sexuella preferenser vi diskuterar varför pedofili inte borde vara en sjukdom mer än homosexualitet eller heterosexualitet. Eller är allt som avviker från medelsvenssons missionärställning en gång i månaden sjukligt?

2 Comments:

  • Jag förstår din tanke. Men oj. I min situation så vet jag inte riktigt vad jag ska säga. Eller tänka. Bra blogg för övrigt, kommer definitivt tillbaka.

    By Blogger Pia, at 11:35 fm  

  • som du förstår så försvarar jag icke fenomenet, bara ruckar lite på referensramarna.

    By Blogger Akut Insikt, at 12:42 fm  

Skicka en kommentar

<< Home