Akut Insikt

lördag, september 09, 2006

Jag är jävligt hungrig och gör inget åt saken. Skärpning. Har varit bortrest på "ledningskonferens" med jobbet. Därav radiotystnaden. Jag skulle vilja dricka öl på pub. Det blir nog öl i soffa istället.

Härde på radion när de intervjuade en "Ebba" som var meteorolog angående hagel och hur stora dessa kunde bli. Hon menade på att det största haglet som hittats vägde ett kilo. Sedan förklarade kon att ett hagel som väger 500 gram har en diameter på 15-17 centimeter och att därför borde haglet på ett kilo ha en storlek som en fotboll ungefär.

Jag har inte räknat på detta, men det låter jävligt orimligt. En fotboll (size 5) har diameter 68-70 cm och en size 4 har en diameter på 54-56 cm. Om någon av er har lust att räkna ut svaret får ni gärna göra det före mig.

2 Comments:

  • Har du verkligen koll på diameter och omkrets?

    By Anonymous Anonym, at 4:55 em  

  • Hmm, anneli, det har jag uppenbarligen inte...

    rättelse: En fotboll model 5 bör ha en diameter på 21,6 - 22,3 cm och en size 4 på 17,2 - 17,8 cm...

    Och helt plötsligt framstår inte Ebba som en så stor dumstrut jag först ville ha det till.

    By Blogger Akut Insikt, at 5:11 em  

Skicka en kommentar

<< Home