Akut Insikt

lördag, september 02, 2006

Obra.

Egentligen har det nog alltid varit en tidsfråga. Tog ett par bärs med några före detta arbetskamrater. Det var väldigt trevligt. Tidig hemgång blev det. För de flesta. Själv tog jag 22.06-tåget från Stockholm med destination Västerås. ETA 23.03.

Klockan 00.30 vaknar jag på tåget. Jag är helt solo och således inlåst. Försöker förgäves öppna dörrarna. Funderar en stund på om dörrarna öppnas automatiskt om man skulle dra i nödbromsen även när tåget är avstängt. Missbruk beivras!! Är inte detta en nödsituation så säg. Tar mig framåt i tåget. Som tur är satt jag i första tågsetet vilket innebar att chauffören rattat tåget från min vagn. Han hade lämnat dörren till cockpit öppen. Jag gled lite snyggt in där och tryckte på lite knappar jag trodde skulle öppna dörrarna. Icke då. Det gick dock att ställa upp fönstret i cock pit precis så mycket att det gick att pressa sig ut.

Väl nere på marken börjar jag promenera åt det håll mitt hem normalt sett borde ligga. Efter bara ett hundratal meter kommer jag upp på stationen. Tankarna snurrar fort i huvudet nu. Är det detta jag har framför mig 00.40 en fredagkväll? Så var det. Jag befann mig alltså i Hallsberg. Tolv mil hemifrån. Nästa tåg gick 07.07. Tack för kaffet.

Tänkte att jag i alla fall fick börja med att gå ut lite i Hallsberg. Stannar till vid byakrogen "Oscar" som ligger alldeles vid stationen och frågar vakten om det inte finns några riktiga uteställen och vart man i sånt fall går för att komma dit. Han pekar med hela armen och instruerar också om att alla ställen ändå stänger klockan ett, så det är nog inte så stor idé. Det fick bli Oscar. För kvällen begåvat med en gubbe i 65-årsåldern som spelade synth-piano och sjöng gamla godingar såsom 64-an (ja nu är det slut på gamla tider, ja nu är det färdigt inom kort, nu skall hela rasket rivas, nu skall hela rasket bort...) och gästerna, som sannerligen var en till åren kommen och synnerligen brokig skara, dansade som de aldrig gjort annat. jag språkade lite med en sjukt överförfriskad gubbe som enligt egen utsago var ute med sin ganska nyktra nyfyllda 18-åriga dotter, som verkade måttligt förtjust över pappans piratfylla.

Klockan ett stänger Oscar mycket riktigt. Jag fick inte ens en vettig chans att ordna ett kvart i ett ragg att sova över hos.

Alltså. Egentligen har det bara varit en tidsfråga innan jag skulle sova förbi Västerås och vakna i Hallsberg. Bara tur att tåget inte gick hela vägen till Göteborg just den turen.

Men ändå. Det är såna här saker man helst vill slippa. Förkyld är jag också. Suck

5 Comments:

  • haha! det här var ju skitspännande. de kollade alltså inte igenom tåget. när jag pendlade till västerås hade ågren över att somna på tåget och just hamna i göteborg eftersom 08.07-tåget gick just dit.

    By Anonymous Anonym, at 12:07 fm  

  • Nejvisst. Uppenbarligen kollar de inte igenom tågen. Man kan ju tycka att de borde göra det. Jag hade ju lika gärna kunnat vara en gammal tant, eller en terrorist eller en vandal...

    By Blogger Akut Insikt, at 10:26 fm  

  • Haha! Fan vad sjukt. Du skulle fan ha stannat kvar i tåget så att du kunde sova lite skönt i alla fall. Men visst...du hade ju ingen aning...

    By Blogger Kommissarie Akut, at 12:44 fm  

  • nästa gång får du vakna i örebro, helt enkelt. där 'känner' du ju i alla fall mig.

    By Blogger vandrarvild, at 1:27 em  

  • Hoho, jo då kan jag ju bara hitta en internetansluten dator mitt i natten, lämna ett meddelande på din blogg (samt att du läser det mitt i natten) så är saken biff...

    By Blogger Akut Insikt, at 2:01 em  

Skicka en kommentar

<< Home