Akut Insikt

tisdag, september 05, 2006

Oj oj oj

Att jag retar mig på folk som tar saker och ting på för stort allvar är väl knappast någon hemlighet.Därför var dagens konversation med J-dog över MSN en aning förvånande:

J-Dog: vill bara nämna en sak... att sälja eller erbjuda sin röst är olagligt enligt grundlagen. det kan ge rätt kännbara straff. bara så du vet.
AI: okej, lägg fram bevisen.
J-Dog: suck. du vet vad jag menar
AI: visst, för allt som står där är ju sant eller hur!!
J-Dog: suck. ville bara informera.
AI: hördu mister rickard rättrådig... var det nåt du ville eller?
J-Dog: Nope, kommer du förbi nån gång eller? imorrn?
AI: Torsdag kanske, om du kan tänka dig umgås med en landsförrädare
J-Dog: Kanske
AI: I morgon skall jag ligga med frun, är det också olagligt?

I alla fall... Den här snubben är erbjuden 69 kronor för sin röst. Min borde rent teoretiskt inte vara mindre värd.

Om man skall vara en smula allvarlig så här på slutet så skulle jag gissa att fler skulle ta valet på allvar om det vore så att de som blir politiker hade ett uns civilkurage, gick att lita på, var drivande personer som är duktiga på att få saker gjorda istället för att teoretisera om att få saker gjorda. Om de kunde försöka fokusera på att föra fram och sjösätta goda ideér istället för att omkullkasta alla andras. Om de kunde börja ha lite egna åsikter istället för de åsikter de bröstmjölkats med sedan SSU-, MUF-, CUF-, och allt vad "ungdomspartierna"-heter-tiden. Om vi kunde få personer som inte så uppenbart är odugliga till att klara av ett vanligt jobb att de funnit sin plats bland andra bortkomna supernördar med sneda polotröjor och för högt uppdragna byxor. Personer som har en historia av framgån och inte bara totala misslyckanden. Personer som inte kuvats inom partipolitiken så till den milda grad att när de väl når någonstans inom sitt parti har alla egna tankar, all egen färg, all energi, handligskraft, och handlingsförmåga skrubbats (eller tvingats) bort av de "mer erfarna" parti"kamraterna".

Vad jag efterfrågar är helt enkelt någon med lite jävla stake.

Observera att jag egentligen inte har en djälva aning om hur det går till inom politiken, men nåt jävla fel måste det vara eftersom det är en sån loser-magnet som det är.

3 Comments:

  • För övrigt har J-dog fel. Det är inte fel att "sälja" sin röst på det sätt som du gör. Om det vore så skulle hela valkampanjen omintetgöras av lagen då du och jag erbjuds diverse fringisar och löften för våra röster.

    By Blogger deeped, at 1:11 fm  

  • Tänkte precis på just det i morse faktist när Sossarna stod och delade ut "gratis" äpplen på Centralstation.

    By Blogger Akut Insikt, at 8:31 fm  

  • Vi betalar för att våra barn ska få en plats på dagis, och vi betalar för att våra politiker ska få en plats på dagis.

    Lite så är det...

    By Blogger Kommissarie Akut, at 9:02 em  

Skicka en kommentar

<< Home