Akut Insikt

onsdag, augusti 23, 2006

Gräv, gräv inte. Din egen grav alltså.

Hur var din förra flickvän? Hur många tjejer har du haft före mig?

Petra Axlund, kolumnist i Metro, skriver klokt idag:
"Jag har haft ett par längre förhållanden och ett gäng kortare. Och aldrig, aldrig, aldrig har det hänt att jag fått frågor om mina tidigare förhållanden. Eller om jag tycker han ser tjock ut i den där kavajen. Eller om den där killen som just gick förbi är snyggare än han.
Killar vet bättre än så. De vet att det inte är någon bra idé att ställa en fråga om man inte vill höra svaret och de vet att om de är tjocka så gör en kavaj varken till eller ifrån. Så tjejer, sluta använda frågor som ett sätt att "sätta dit" era män. Frågor ska ställas om man verkligen undrar över svaret och inte som en täckmantel för bekräftelsebehov."

Jag har fått de där frågorna. Dock inte från mitt senaste ex (hon var klok nog att låta bli att fråga), men från hennes föregångare. Hon frågade hur många jag legat med och jag ljög om ett antal som jag tyckte verkade lagom många. Var det nog med det då? Nänä. Hon ville dessutom vet VILKA dessa var. Suck. Av vilken jävla anledning då? Jag valde i alla fall ut några stycken, varav vissa jag var tvungen att nämna eftersom hon sedan tidigare kände till dom. Det luriga var att denna frågan återkom lite då och då, av någon outgrundlig anledning, och då gällde det att komma ihåg rätt antal och så vidare. Herregud alltså.

Jag skulle däremot aldrig, aldrig ställa en sådan fråga. Jag vill inte veta hur hennes före detta var, vad han gillade, om han var snygg eller hur många han eller för den delen hon legat med. Jag hittar liksom inget användningsområde för den informationen. Skulle jag liksom på förhand bestämt att mja, jo... en 4-5 stycken... DET är okej, men inte fler och helst inte färre. Och skulle jag i så fall bli besviken om svaret avvek från detta?

Dessutom är det som gjort gjort och kommer ändå aldrig gå att förändra. Jag är väl tillsammans med henne nu för att jag gillar henne just på grund av att hon är hon och för att hon haft de upplevelser hon haft.

8 Comments:

  • Jag hatar att jag är så trött och har för lite pengar och måste jobba imorgon. Annars skulle jag åkt till Sthml/Västerås eller var det nu är du för tillfället befinner dig och så skulle jag slagit dig med en korv i skallen. Skäms!! Du får gärna tycka att det är idiotiskt att fråga dylika frågor men att utgå från den mycket förenklade bilden att det skulle enbart vara könsrelaterat är så urbota dumt att jag inte ens borde argumentera mot..

    By Blogger felicia, at 11:02 em  

  • Förvisso har jag tagit ställning för Petra som skrev i metro, men utöver det så antyder jag inte att det skulle vara könsrelaterat. MEN det är sannolikt inte en slump att både jag och petra noterat samma sak.

    I övrigt redovisar jag bara fakta från mitt eget liv, som förvisso stödjer (och motsäger i min fd flickvän) men ändå. Har du inte överreagerat lite?

    Vilken typ av korv hade du tänkt klubba mig med? Falu? Chorizo?

    By Blogger Akut Insikt, at 12:35 fm  

  • Bratwurst.

    Visst kan man notera sådana fenomen men vad jag hänger upp mig på är att men väljer att enbart fixera sig vid könsidentiteten. Sen kan man dra en hel del slutsatser kring att det skulle vara mot bättre vetande att inte ställa dylika frågor. Vilket ju ändå innebär att frågan funnits i huvudet men man vill av olika skäl inte veta svaret....

    Och ja det var något av en överreaktion, men jag var djävligt trött och hade jobbat lite för länge(och kan väl helt ärligt stå för att jag var på motvalshumör)... Men hade det inte varit kul om jag stått där med en bratwurst? ;)

    By Blogger felicia, at 12:48 em  

  • Men det är det jag menar. Att man helt enkelt får bita ihop och låta bli att fråga frågor man inte vill veta svaret på.

    Det hade varit en syn för gudarna om du stod i trappuppgången med bratwurst i högsta hugg.

    By Blogger Akut Insikt, at 3:38 em  

  • Jag stör mig på rabiata genusvetare som vägrar acceptera att det finns beteenden som kan klassas som typiska för det ena eller andra könet. Men det var inte därför jag klickade upp den här lilla rutan för att skriva av mig lite.

    Jag svarar oftast rakt, direkt och ärligt utan omsvep på dessa frågor. De gillar inte svaren, men kanske, bara kanske de små liven då lyckas lära sig att låta bli att bete sig så. Om jag verkligen bryr mig om tjejen djupt så frågar jag om hon verkligen vill veta svaret innan jag levererar det.

    Jag VET att det bara är ett test för att se om jag bryr mig tillräckligt mycket om henne för att leverera en gullig vit lögn. Men förihelvete... En av de egenskaper alla tjejer säger att de värderar högst hos en kille är ÄRLIGHET.

    Hycklare.

    By Anonymous Anonym, at 8:49 fm  

  • Hahahahahaha!!! Det var ett tag sen jag blev kallad rabiat genusvetare!!!! För jag utgår från att det är jag som anses vara det i kommentaren ovan.. Jag skrattar ihjäl mig, men ack så dåligt jag måste uttryckt mig ;)

    By Anonymous Anonym, at 5:52 em  

  • Jag vet inte vad som hände där, det var jag - Felicia- som skrev

    By Blogger felicia, at 5:53 em  

  • Felicia... jag misstänkte nog det.

    Danni: Att tjejer värderar ärlighet gäller endast i de fall ärligheten är dem till gagn, annars gäller inte den biten. Nej. Jag är som du förstår av den mer omtänksamma skolan som vill få ut bästa möjliga resultat av alla situationer, därav en "vit" lögn vid frågor de inte vill ha svar på.

    By Blogger Akut Insikt, at 6:38 em  

Skicka en kommentar

<< Home