Akut Insikt

måndag, maj 22, 2006

På allas läppar är nu "sensationen" att Lordi vann schlager-EM. Samtidigt har jag inte hört någon som sagt att det definitivt var fel låt som vann. Man kan höra att "mja, jag gillade inte låten men det var roligt att de vann". Hur ofta har det hänt? Att man så att säga anser att det var bra att en låt man inte gillar vinner.

Det har även spekulerats om att detta skulle innebära schlagerns död. Det är ren bull. Schlagern så som vi är vana kanske. Personligen tror jag detta var det bästa som kunde hända. Kanske kanske skulle vi nu få det musik-EM jag alltid velat att det skulle vara där alla typer av låtar tas emot med öppna armar. Äntligen kan alla som förutsatt att man måste tävla med en schlagerlåt för att ha chans att vinna tänka om. Går det att vinna med en "hårdrockslåt" så går det att vinna med vilken låt som helst. Drömscenariot vore naturligtvis att det helt och fullt blev en riktig musiktävlig som alla länder tog på allvar och verkligen försökte vinna.

I Sverige har vi kanske den mest inskränkta synen på schlagern av alla. Jag beskyller Christer Björkman för detta. Han är ensamt ansvarig för att ha odlat den här kulturen som kommer (om den fortsätter) innebära att vi för all framtid är loosers från början i denna musiktävling.

På sätt och vis har vi nu valt väg i det vägval som vi länge väntat på. Nämligen skall schlagern fortsätta vara schlager eller skall den utvecklas till något mycket större?

Gissa vilken väg vi valde!