Akut Insikt

tisdag, maj 16, 2006

Lite konstigt är det allt att vi genom årtusendena anpassat oss enligt survival of the fittestteorin och ändå har det blivit så att de som bor på de varma platserna på jorden är mörka och de som bor i kalla områden är ljusa eller vita.

Som ni vet så absorberar mörka färger mer av värmen från solen på grund av att mindre strålining reflekteras bort. Bord einte evolutionen sett till att de svarta utvecklades där det är kallt och vice versa. Naturligtvis vet jag att det beror på att våra pigment är själva boven i dramat och att det är för att skydda mot uv-strålning, men borde inte naturen som är så fantastisk kunna komma upp med en bättre lösning?

Nåt helt annat. Jag har funderat en hel del över vad man skulle välja om man var tvungen att välja att vara blind eller döv. Det är fan ingen lätt fråga.

1 Comments:

  • Jag har också funderat många gånger på vad jag skulle välja mellan att vara döv eller blind...
    Men jag kommer varje gång fram till att jag nog skulle föredra ett liv som blind. Att inte kunna obehindrat prata med vem som helst när som helst och att aldrig mer få lyssna på musik utan leva i en tyst värld känns inte som ett liv för mig.

    Vad jag skulle välja om jag skulle födas med något av handikappen har jag inte riktigt kommit fram till ännu...
    /Anette

    By Anonymous Anonym, at 9:50 fm  

Skicka en kommentar

<< Home