Akut Insikt

söndag, maj 14, 2006

Har varit och hälsat på föräldrarna i helgen, J-dog, träffade I och T och din bror. Det var trevligt. Orkade inte ringa, du får kolla här istället.

Idag tänkte jag ta en intressant filosofisk grundsten som debatterats en biljon gånger. Det var någon som dängde iväg nåt cyniskt kring ämnet för ett tag sedan (Christina eller Felicia, minne inte vem)...

Men det handlar i alla fall om det fria handlandet. Har vi fri vilja? Vissa vill hävda att vi har fri vilja, och det är dessutom väldigt lätt att stämma in i den kråksången. Andra hävdar att viljan är orsaksbunden eller att alla val är orsaksbundna.

Detta tåls att tänka på. Skriver jag detta just nu för att jag vill det eller för att en rad orsaker genererat just detsamma? Läser du detta för att du vill eller för att... ja berätta du orsakerna? Valde du att gå in på min sida av egen vilja eller var det beroende av vad du åt till frukost, vilken tröja du valt att ha på dig eller vad annat du gjort idag? Visst... det har skett utan yttre tvång, men det är ändå svårt att värja sig från tanken att man inte styr över sitt eget öde utan istället är ett offer för de omständigheter man utsätts för.

Jag är ju egentligen den skinande riddaren av den fria viljan, men ändå måste man fundera lite över detta fanskap till vetenskap. Vi hörs närmare jul.

11 Comments:

  • Jag läser detta för att min granne lekte psycho inatt så jag inte kunde sova. Så därför sov jag länge imorse och är uppe sent ikväll.

    By Blogger eline, at 12:58 fm  

  • Orsakskedjan har bara börjat och är ostoppbar...

    Beware Eline.

    By Blogger Akut Insikt, at 9:23 fm  

  • alla har en fri vilja, vare sig de vill eller inte.

    underfundigt. jag tror nog inte att man kan komma undan sin miljö. jag tror att det mesta av viljan sitter i miljön och mycket mindre i våra gener, oavsett darwin. jag lutar åt att darwin hade fler fel än rätt. en fri vilja skulle också innebära ett jävla ansvar. de som inte valde miljömärkt och sa snälla saker jämt skulle inte ha omständigheter att skylla på, bara dumhet. jag tror på kontexten vi lever i. utan alla är man ingen. det västvärldska individualistiska sättet att vara tillsammans gör bara att man blir ensam. kollektiv, det är bara det som räknas, fastän ingen vill säga det. i vår kontext låter det ju fult.

    By Blogger Chris, at 9:51 fm  

  • Vi drivs mer och mer mot individualisering och man får väl utgå från att vi vill detta. Att det är någon sorts kollektiv fri vilja, vilket i sig är rent suspekt eftersom det om något inte borde finnas.

    Men visst vore det skönt om vi alla bara kunde enas om att den fria viljan inte finns. Man skulle vara oskyldig till allting, man skulle vara ett offer för omständigheterna. Eventullet skulle exempelvis Hagamannen eller Bobbymannen verkligen få medlidande i ett sådant scenario.

    Kanske är det främst sådana aspekter som gör att vi inte vill anamma den ofria viljan, för det går verkligen att argumentera för den om man vill.

    By Blogger Akut Insikt, at 10:06 fm  

  • fast det är skillnad på fri vilja och värdeteori.

    By Blogger Chris, at 11:34 fm  

  • en sak jag tänkt på vad gäller den fria viljan: ju närmare en handling är oss själva desto mer fri vilja (ansvar?) brukar vi lägga på den enskilda individen; en ensamstående mamma som dricker för mkt och bor i stockholm bör "skärpa sig" medan en mamma i Johannesburg är offer för ett olyckligt system...en slags fria viljans geografi...

    By Blogger Morelli, at 3:09 em  

  • Det där är egentligen en fråga gällande hur stor frihet (officiellt sett) individen uttryckligen ges. Vi kan titta på ytterligheterna (som i och för sig skulle kunna representeras av Stockholm och Johannesburg även om det inte är så), dvs att individen inte har någon som helst möjlighet att välja något själv (johannesburg hard core). En sådan individ kan knappast hållas ansvarig för det den har åsamkat sig själv eller andra.

    Är du dock fri att välja precis vad du vill måste du också hållas ansvarig för de val du tror dig ha gjort.

    Det handlar egentligen inte om huruvida vi har fri vilja eller inte utan om hur pass mycket frihet individerna ges rent officiellt.

    By Blogger Akut Insikt, at 3:59 em  

  • fast jag menar att oavsett vilken officiell frihet som existerar på en viss plats har vi en tendens att se mindre till individer och mer till strukturer ju längre bort något är.och den fria viljan förknippar vi ju med individen

    By Blogger Morelli, at 8:09 fm  

  • Det hänger väl på att vi inte har några individer att relatera till, de flesta har aldrig träffat någon från johannesburg som man kan applicera sina fördomar på...

    By Blogger Akut Insikt, at 8:44 fm  

  • är alltså den fria viljan en fördom som vi applicerar på individer dvs oss själva?

    By Blogger Morelli, at 3:16 em  

  • Att vi väljer att skuldbelägga en svensk mer än någon från johannesburg utan att egentligen veta något om den individens frihetsuppfattning tycker i allafall jag är en fördom.

    Att den fria viljan skulle vara en fördom tycker jag låter lite snett.

    By Blogger Akut Insikt, at 3:36 em  

Skicka en kommentar

<< Home