Akut Insikt

torsdag, maj 04, 2006

Nu skall ni som har lite datorkunskap få hjälpa mig lite.

Som bekant har min dator ballat ur och detta försökte jag/vi avhjälpa igår. Dock utan större framgång. Jag skall nu förklara hur datorn uppför sig och hoppas på några kloka råd från er.

Läget inför gårdagen var följande: Helt plötsligt då jag surfade på Internet frös hela datorn så jag var tvungen att stänga av på knappen. Nästa gång jag startade datorn fick jag bild och den kom en bit på väg i inloggningen, men inte ända fram innan den frös igen. Sedan frös den tidigare och tidigare för varje gång jag provade knäppa igång den för att till slut inte ens visa någon bild då jag knäppte igång den (ja, jag har kollat att det inte är skärmen som är paj). Datorn surrar dock som om allting vore okej.

Igår provade vi följande:
Plockade ur grafikkortet och körde på det inbyggda grafikkortet. ingen framgång.
Plockade ur TV-kortet. Ingen framgång.
Satte i och ur batteriet och minnena. Ingen framgång.

Bytte ut hårddisken till en från en annan dator. Viss framgång (vi fick bild, men det "var inte samma ATI-någonting på den andra så vi kom inte in ändå) detta fick oss att dra slutsatsen att det var hårddisken som hade krashat varpå jag gick och köpte en sprillans ny. Satte i den. Hände ingenting.

Här står jag alltså nu. Förslag någon?

8 Comments:

  • Hmm...Kan det vara så att grafikkortet helt enkelt har pajat? När ni böt hårddisk...hur långt hann ni komma i uppstarten då?

    Testa annars att ta grafikkortet från den andra datorn och sätt i din...och se ifall den funkar då. Går den igång då så vet du ju att det är ditt grafikkort som pajat.

    By Blogger Kommissarie Akut, at 2:47 em  

  • Alltså, då borde den ju funka när vi tog ur grafikkortet och körde på det inbyggda grafikkortet...

    By Blogger Akut Insikt, at 3:14 em  

  • Dessutom, om grafikkortet vore paj, så borde vi väl inte fått bild med den andra hårddisken?

    By Blogger Akut Insikt, at 3:36 em  

  • Har ni aktiverat det integrerade grafikkortet då? För vid installationen av det nya kortet så borde ni ju ha avaktiverat det integrerade för att slippa konflikter mellan de båda grafikkorten. Jag vet inte hur det funkar med såna där integrerade grafikort, men jag antar att det inte är aktiverat.
    Hur långt i uppstarten av datorn kom ni utan det där "misstänk trasiga" grafikkortet?

    By Blogger Kommissarie Akut, at 5:50 em  

  • Jag tycker det mer låter som ett riktigt elakt root-kit jag... Eller att BIOS fuckat ur (det finns ett antal riktigt elaka virus som ger sig på datorns BIOS). Mitt bästa tips är att lämna in den till en riktigt bra datorreparatör för felsökning.

    By Blogger deeped, at 11:54 fm  

  • Jag har snokat runt lite på diverse forum, det jag gissar på nu är att "nätaggregatet pajjat ur och leverarar el under vissa tröskelnivåer vilket får vissa delar av datorn att inte fungera"

    Typ.

    By Blogger Akut Insikt, at 12:01 em  

  • Stänger datorn av sig helt plötsligt bara menar du?
    Vad är det för ett grafikkort?

    By Blogger Kommissarie Akut, at 8:39 em  

  • Du får helt enkelt köra uteslutningsmetoden. Det är ju lite jobbigt men är ibland den enda vägen att finna problemet. Lossa den andra datorns nätagg och sätt dit det på din och kolla om den går igång.

    By Blogger Kommissarie Akut, at 8:44 em  

Skicka en kommentar

<< Home