Akut Insikt

onsdag, maj 03, 2006

Britt-Wattström typ

Jag har för mig att det var just Ebba Witt-Brattström som lämnade F! för att hon kände sig mobbad. Hon fick medias stöd då eftersom F! skulle knäckas till varje pris.

Jag börjar förstå varför de inte gillade henne.

Hon är nämligen en som alltid skall ha rätt. Som vägrar böja sig för sakliga argument. En klassisk surkärring, om man får spetsa till det lite.

Igår medverkade hon i "Debatt" på Svt för att förklara varför svensk skolpolitik är rasistisk (som hon sagt i ett utspel). Jag tänker inte redogöra för hennes argument för att det ligger till på detta viset utan istället rycka lite saker ur dess sammanhang för att illustrera vad jag menar.

Hon framstod som en riktig ordpolis som ville "undervisa" oss okunniga om vad det svenska språket är och vad vi felaktigt kallar saker och ting. Hon upprepade exempelvis att det inte heter hemspråksundervisning utan modersmålsundervisning (för det var det inte så många som kände till). Och så där fortsatte det... bla bla bla blattespråket förstör den fina svenskan bla bla bla, hemspråksundervisningen inkräktar på svenskan bla bla bla.

Lösningen på det här problemet är, enligt Ebba, mer svenskundervisning i grundskola och gymnasium. Visst, det kan man väl hålla med om. Men fråga vilken mattelärare som helst om de tycker att vi behöver mer matte, eller en idrottslärare om idrotten är tillräcklig, eller en religionslärare... ja ni fattar.

Det är väl lika bra att ungarna går dygnet runt i skolan.

En lite rolig detalj är att samtidigt som hon ville leka riksordpolis sa hon "vi behöver mer timmar i svenska". Om jag inte är ute och cyklar borde det rimligen heta att vi behöver fler timmar i svenska.

Min erfarenhet av språkstudier är att all språkundervisning ger synergier över språkgränserna eftersom väldigt många språk är uppbyggda väldigt lika grammatiskt.

På slutet yttrar hon det klassiska "det var bättre förr".

Det där har jag aldrig fattat. Hur det kunde vara bättre förr. Hur kan det ha varit bättre förr när vi hela tiden strävar efter att förbättra allting?

Eller vet någon av er någon som strävar efter att göra saker och ting sämre?

7 Comments:

  • det var inte bättre förr, tror inte jag heller. däremot finns det en viss fara i att kalla folk surkärringar. den som opponerar sig tar alltid risken att framstå som en motvals kärring, ty det ligger i hela klagandets natur. man får inte glömma att ebba är gift med horace heller, språkpolisens öfverhuvud.

    mer svenska som lösning, sa hon det? lösning på vad? vad var det för fel på blattesvenska?

    By Blogger Chris, at 10:18 fm  

  • Blattesvenska är big nono i deras kretsar.

    det skulle väl vara en väg tillbaka till vår gammelsvenska där man niar varandra och tafvlor etc.

    Personligen har jag en väldigt liberal inställning till språket. Kan man bara göra sig förstådd tycker jag det är gott nog. Jag har ju själv ett stort "talfel": gotländska.

    Märkte dessutom att jag uppskattade Jonas Hassen Khemiris böcker mer efter att ha tittat på nämnd tuppfäktning. (han som skrivit "ett öga rött" och "mantecore" den förstnämnda på rinkebysvenska och den andra på ett bizarrt högtravande alban-internationell-svenka-språk)

    Läser båda just nu.

    By Blogger Akut Insikt, at 10:32 fm  

  • Haha. Hennes argument är så pinsamt usla. Såg inte programmet men följer med stort intresse "blattespråk"-debatten i DN.

    By Blogger crrly, at 1:31 em  

  • Välkommen tillbaka crrly

    By Blogger Akut Insikt, at 1:38 em  

  • jag däremot rulade (för att använda helt korrekt svenska) i debatt! eller hur crrly? ;-D

    By Anonymous Anonym, at 1:41 em  

  • gotländska är väl hur fint som helst, eller?

    By Blogger Chris, at 6:47 em  

  • Det brukar anses lite sött ja.

    Tack Babben för det.

    Jag däremot som är uppväxt med det ser det på ett lite annorlunda sätt. Jag får lappsjukan varje gång jag kliver på gotlandsbåten i nynäs och hör alla andra gotlänningar som är på väg "hem".

    By Blogger Akut Insikt, at 8:31 fm  

Skicka en kommentar

<< Home