Akut Insikt

fredag, april 28, 2006

Just det... den italienska svordomen har ungefär betydelsen "dra åt helvete" men direkt översatt betyder det "en hård hästkuk i din mun".

Tittade lite sporadiskt på Janne Josefssons program igår. Han följde upp ett reportage han gjort 1989 om ett gäng fyllgubbar som startade en förening för att komma på rätt köl igen.

Jag får dåligt samvete över hur vi behandlar våra uteliggare. I bästa fall bara ignorerar vi dom, i normala fall pissar vi på dom. Offentligt.

Jag gör väl det ibland också, men jag försöker. De är faktiskt människor. Sammansatta av exakt samma skrot och korn som du och jag. De känner glädje och sorg. De längtar efter saker. Är ledsna eller lyckliga. Har drömmar och visioner. Precis som du och jag.

Varför måste alla se ner på dom? För att dom dricker T-sprit istället för Chianti? För att dom har otidsenliga kläder? För att dom inte har någon bostad? För att dom inte klarar av att leva sina liv med söndagsstek och tvättstuga? För att dom inkräktar i ditt annars på perfekta liv med sina försök att göra sig en slant?

Nu låter jag som värsta moraltanten men då får jag väl låta så då. Men nån av er kan väl tänka på saken lite grand i alla fall.

3 Comments:

  • asså, shit. jag satt på espresso house idag, bland hårdsminkade blondiner på sjutton med polerade naglar och allt det där, och läste situation sthlm. jag började gråta över en artikel med en man som inte fick vara med i metadonprogrammet. (fatta nivån på min labilitet.)

    waits är en av mina absoluta favoriter. cave, nja. en del. han är så jävla trulig.

    By Blogger Chris, at 6:10 em  

  • Jag tänker på de hemlösa en hel del, känner mig mycket närmare dem än flådiga typer på Stureplan, och jag föraktar dem absolut inte.

    Jag tror att vem som helst av oss skulle kunna åka dit om saker blev tillräckligt djävliga.

    By Blogger Space babe, at 7:23 em  

  • Christina: Ja det är så jävla löjligt att vi ser ner på dessa. Jag vet inte vad mer jag skall skriva om den saken.

    Space babe: I och för sig tror jag inte vem som helst skulle kunna trilla dit, men jag förstår vad du menar.

    By Blogger Akut Insikt, at 8:27 fm  

Skicka en kommentar

<< Home