Akut Insikt

måndag, april 24, 2006

Jag lider av en personlighetsklyvning. Lite som hagamannen fast ofarlig. Nja, den liknelsen låg inte riktigt i tiden kände jag. Men jag skall förklara vad jag menar.

Jag har spenderat förra veckan i Prag. Underbara Prag som jag var bosatt i för sju år sedan. Utan teve eller tidningar jag förstod språket i lyckades jag lära känna Prag bättre än jag känner någon annan stad. Prag är min enda kvarvarande förälskelse (om man räknar bort alla oräkneliga tjejer jag förälskar mig varje dag på tunnelbanan). Jag älskar tjeckerna som är som oss fast utan vår skrytiga jag-är-coolast-i-världen-attityd.

Jag älskar att sitta och snacka med mina vänner som bor där nere. Både tjecker och americanos.

Och det är här personlighetsklyvningen kommer fram. jag tycker jag är en långt mycket trevligare, öppnare, ärligare och snackigare person på engelska än på svenska. På svenska är jag ganska blyg, är rädd för snygga tjejer och kan nedvärdera mig själv på ett helt annat sätt än den engelska varianten av mig själv. Besynnerligt är vad det är.

Jag vet inte, men någonstans i mig bara väntar jag på att få vara den där för jämnan. Skall bara hitta tillfället och landet för min framtida samtid.

Är inte tillfället nu då? Singel och allt. Nä, jag måste få sparken från jobbet först. Vill sig livet riktigt gött så händer det rätt snabbt eftersom det skall sägas upp folk här och jag är synnerligan nyanställd. Tyvärr verkar det dock inte som jag kommer omfattas av detta och då står liksom karriären för dörren till min framtid.

Saknar jag min fd flickvän då? jag vet inte. Jag saknar i alla fall att ha någon som är viktigare än mig själv i mitt liv.

4 Comments:

  • jag var likadan tills jag kom på ett sätt att vara amerikan (bodde i new York i 7 år) fast på svenska-

    Det går men är nästan lika svårt som en kompis sa som slutade dricka alkohol
    - när ska jag då var galen och våga allt det jag vill göra?
    Svaret är förstås när du är nykter.

    Låtsas alltså att du är en berusad kille som pratar engelska fast du är nykter svensk....
    äh? makes sense?

    By Blogger Morelli, at 1:54 em  

  • barely.

    Alltså... tanken har svävat förbi många gånger... att jag bara skall vara amerikan istället och mörka att jag överhuvudtaget kan svenska (jag tror faktiskt ärligt att jag skulle kunna pull that off).

    Dessutom har min mor begåvat mig med ett namn som är fullt normalt i engelskspråkiga värden men typ icke existerande i sverige. Får trolla bort efternamnet bara... Förslag?

    Eller menade du att jag skulle spela full svensk på svenska nykter? Det känns lite dumt om jag får säga.

    By Blogger Akut Insikt, at 2:11 em  

  • Ja egentligen menade jag det sista, men jag vet ju inte om just du behöver bejaka "galningen i dig" det kanske räcker med att bejaka amerikanen i dig fast på svenska.... Eller varför inte som du säger prata engelska jämt- det kan ju funka om du söker nytt jobb.....får en engelsk flickvän...

    By Blogger Morelli, at 3:31 em  

  • Ja, hmm, det där med engelsk flickvän vet jag inte. Sannolikt skulle jag med tiden utveckla en jobbig brittisk accent om jag hade engelsk flicka.

    Och de amerikanska har jag blivit ganska explicit avrådd från.

    Då återstår kanadickerna. Någon söt kanadensiska som är intresserad?

    By Blogger Akut Insikt, at 4:05 em  

Skicka en kommentar

<< Home