Akut Insikt

torsdag, april 06, 2006

Älskade tanter hatade... alla andra

Vi älskar att demonisera diverse grupper. Män, ungdomsgäng, ungdomar i allmänhet, nu även flickgäng, vänsterkantssympatisörer, miljöaktivister, minkfarmare, politiker, fackpampar, börsVD-ar och så vidare. Alla är onda. Samtliga som inte befinner sig med fötterna djupt djupt rotade i den småländska eller skånska myllan, jobbar på konsum, betalar skatt och lämnar barnen på dagis (minus dom som bor i Sjöbo förstås, för de är också onda) är onda.

Om man skall tro tidningarna förstås. Och det ska man ju.

Men det finns ett riktigt undantag. De gamla. De kan nämnligen inte göra något ont. Gamla tanter och farbröder är alla goda. De dricker kokkaffe, stickar och snickrar, gullar med barnbarnen, köper fina presenter till sin familj och firar guld och diamantbröllop.

Skulle en gammal tant eller farbror göra något, som till exempel såga ner grannens träd (http://www.expressen.se/index.jsp?a=559791) eller bryta mot miljölagarna (http://expressen.se/index.jsp?a=552361) så är brottlingen ingen brottsling utan ett offer för ett ruttet juridiskt system. För tanter är ju inga brottslingar, saftkokande gummor är oskyldiga till vad än de kan ha gjort sig skyldiga till.

Hade det varit en "ungdom" som gjort detta hade tonen varit en helt annan. Och på detta sätter jag mitt just nu rättså värdelösa liv. I dagsläget värderar jag det till 20-lappen jämnt. Hör jag några bud?

2 Comments:

  • En miljon!

    By Blogger Morelli, at 11:04 fm  

  • Jag hoppas att du inte menar en miljon kronor... (man höjer inte från en tjuga direkt till en miljon för bövelen)

    I alla fall... en miljon bjudet...

    Hör jag fler bud?

    By Blogger Akut Insikt, at 11:47 fm  

Skicka en kommentar

<< Home