Akut Insikt

måndag, april 10, 2006

Vett och Etikett

Jag kan motvilligt gå med på att folk bryter om rulltrappereglerna, eftersom det finns undantag, som jag tidigare skrivit om.

Vad jag dock aldrig accepterar är folk som inte vet hur man uppför sig på gångvägar, trottoarer, passager eller vad som helst där man förväntas gå från punkt A till punkt B.

Jag har några särskilt enerverande exempel:

Exempel 1: två eller flera personer går i bredd så de fyller upp hela bredden på gångstigen. Dessutom går de otroligt sakta så att bakomvarande som går fortare omöjligt kan komma förbi utan att slå ner någon av dem.

Exempel 2:
Barnvagnar. Burn in hell. Tvillingvagnar eller flera vagnar i bredd - må brinna i den eviga skärselden i all evighet.

Exempel 3:
Folk som, till synes, är på väg någonstans och går i något sånär godkänd fart men helt plötsligt bara stannar mitt i trafiken så att man går in i dom bakifrån. Vet du inte vart du är på väg... gå åt sidan och fundera över vart du skall, därefter gå vidare.

Exempel 4:
Att stå och snacka mitt i en vältrafikerad gångpassage (jag tänker närmast på passagen mellan T-centralen och Centralstation i Stockholm). Möter du någon du känner, stig åt sidan, prata med din vän och fortsätt sedan vidare.

Exempel 5:
Som egentligen inte har med de andra att göra... men om du framför en sådan där väska på hjul, försök hålla lite koll även på väskan genom att inte köra på och över andra människor med väskan.

Man kan tycka att jag överreagerar och det gör jag kanske. Men jag tycker att man kan visa lite respekt med sina medmänniskor.