Akut Insikt

tisdag, maj 02, 2006

Jag har börjat jobba på att se ut som en miljon dollars. Vägen dit är inte så lång. Jag uppskattar den till 2.5 veckor.

Sicket jävla I-landsproblem, men jag stör mig ofantligt mycket över att min dator hemma har pajjat. Nu har i allafall snubben som skall laga den lovat att komma i morgon kväll. Mina förhoppningar att han skall kunna fixa den är dock inte så stora. I sånt fall köper jag helt sonika en ny. Slit och släng-samhället välkommen.

Tv4 hade "humorgala" eller "nöjesgala" eller nåt i den stilen igår. Till förmån för Unicef. Det var så jävla dåligt att jag zappade bort det trots att det tamigfan inte fanns något annat att titta på. Hoppas det blev mycket slantar till Unicef ändå.

De hade bland annat ett jävligt lamt inslag i stil med Lettermans "stupid human tricks", problemet var bara att de inte ens var idiotiska. En som joddlar, en som gör figurer med händerna, en vig tjej, en som kunde stapla nagellacksflaskor, komigen för fan. Det är inte roligt.

7 Comments:

  • Ja, jag såg lite av galan jag också. Den var lite smålam, men ibland fick han den där utklädde gaphalsen till det.

    Synd att datorn har pajat. Vad var det som hände?

    By Blogger Kommissarie Akut, at 5:29 em  

  • ja du säg det. Jag surfade på internet, gjorde inget annat, ladde inte hem något, hade inget spel igång och hux flux låste sig hela skiten (till och med klockan nere i hörnet rörde sig inte).

    knäppte av på knappen, sen startar den inte mer. Den liksom brummar som om den vore igång, men ingenting.

    Och nej, det är inte skärmen det är fel på. för ibland kommer den första bilden upp då den räknar ram och så, men inget mer.

    Diagnos?

    By Blogger Akut Insikt, at 6:47 em  

  • Kollat så att grafikkortet inte sitter lite glappt? Kan släppa om du tar ur det och skruvar fast det pånytt. Kan vara så att minnena kan sitta glappt också. För det låter som att det skulle kunna vara ett enkelt glappfel.

    By Blogger Kommissarie Akut, at 7:26 em  

  • typiskt glappfel skulle jag vilja säga.

    By Anonymous Anonym, at 11:34 em  

  • Jag har inte kollat någonting. På hårdvarunivå har jag kunskaper som sträcker sig till att byta ut batteriet på moderkortet.

    Men alltså... grafikkortet, skall inte en dator funka utan grafikkort?

    Jag har i och för sig haft upp den och tittat in, ungefär som att jag skulle upptäcka något som är sotigt och svart och säga "aha, där har vi det". Det luriga är att det är en sån där liten kompakt sak där allt sitter väldigt tätt.

    Jag bara håller tummarna helt enkelt

    By Blogger Akut Insikt, at 8:40 fm  

  • Grafikkortet är det lilla kortet din skärms kabel går till. Om du skruvar bort skärmkabeln från grafikkortet och sedan lossar på grafikkortet från moderkortet och bara sätter dit det igen. För att lossa grafikkortet måste du skruva loss två skruvar som fäster grafikkortet i själva chassis. De skruvarna ser du enkelt.

    Nu vet jag inte hur mycket minne du har datorn, men minnena är som små avlånga stickor som sitter i moderkortet. Som små fyrkantiga och avlånga plattor. Antingen har du bara en sticka i eller så har du flera och har du flera så sitter dom bredvid varandra ganska nära. Går inte att ta miste på dom.

    Grafikkortet används för att ge bild åt det du gör på datorn. Utan grafikkort ser du aldrig Windows, spelen du vill spela eller den programvara du jobbar med.

    Sen vet jag inte hur ni har skaffat datorn. Om det är en egenköpt dator eller en sån där hyrdator man avbetalar på. Såna där hyrdatorer har jag för mig att man ska vara försiktig med att pilla i. Har för mig att garantin inte gäller om du har lossat på saker i den.

    By Blogger Kommissarie Akut, at 10:41 fm  

  • Jag kan pilla hur mycket jag vill i datorn eftersom den är bara min.

    Vi får prova det där ikväll!

    TY

    By Blogger Akut Insikt, at 11:41 fm  

Skicka en kommentar

<< Home