Akut Insikt

tisdag, februari 14, 2006

Jag citerar lite ur en insändare i dagens Metro "Efter 50 har man ingen chans på arbetsmarknaden" skriven av arbetslös.

"Samtliga jag varit hos har intygat att min utbildning och erfarenhet är av högsta klass. Jag är ödmjuk men också resultatorienterad och driven." ... "Vissa företag vill verkligen anställa äldre men vågar inte..."

Som ni förstår på rubriken vill arbetslös tala om att efter 50 års ålder är man körd på arbetsmarknaden. Jag läser eller hör ofta liknande resonemang från yngre. Typ "jag får inget jobb trots min utbildning, de anställer inga unga utan 'arbetslivserfarenhet' ". Eller varför inte, som invandrare är det omöjligt att få jobb. Om man inte är högskoleutbildad går det inte att få ett jobb nuförtiden.

Jag kan hålla på hur länge som helst. Men vi kan ju konstatera att för att få ett jobb i Sverige idag skall du alltså vara: 30-49 år med några års yrkeserfarenhet, högskoleutbildning, vit hy, perfekt svenska, ingen kriminell bakgrund helst vara man och sammanboende utan barn på gång och utan dålig hälsa.

Som ni förstår så finns det naturligtvis ofantligt många fler jobb än till just den här gruppen. Folk jobbar ju, och folk får jobb trots att man oftast inte passar in i stereotypen. Det hela beror istället på en av människans bäst utvecklade förmågor. Nämligen att skylla ifrån sig.

Om vi tänker oss två personer med exakt samma utbildning, erfarenhet... osv som söker samma jobb, den ena går in med inställningen som arbetslös representerar och den andra kommer dit med ett jävlar anamma om att få jobbet. I rest my case.

Det här med att skylla ifrån sig gäller inte bara de arbetslösa. Politikerna håller i skrivande stund på att skylla på varandra för vems felet med den svenska insatsen vid tsunamin. När vi inte vinner OS-guld beror det aldrig på att idrottaren förberett sig för dåligt eller varit för dåligt tränad, nej nej, det kan vara allt möjligt men att jag var för dålig hör man aldrig.

Vi är också ganska bra på att ta ut förluster i förhand, ungefär som arbetslös ovan. Vi liksom bäddar för nederlaget genom att innan man blivit prövad sår frön till vad som senare skall bli bortförklaringar till va rför man inte vann/fick jobbet. harkerl harkel, nja... jag har kännt mig lite förkyld senaste veckan, men det är ju OS, så jag kör järnet så skall det nog gå bra... ööööö nej, det höll inte riktigt jag tog slut i sista backen, men jag har i och för sig varit lite sjuk på sistone.

Därför är det så jävla skönt att höra Anja Pärson säga att "läget är perfekt" inför sitt tävlande. Därför vinner Anja guld medan dom andra får kämpa om hedrande 7-platser.

På tal om nåt helt annat. Kriminalvården söker semestervikarier till olika anstalter. Under rubriken "Antal tjänster" står "Ett antal". No shit, det är alltså inte noll tjänster ni behöver tillsätta? Det var som attan, jag som trodde ni satt in en helsidesannons därför att ni inte sökte någon alls.

Vardagskomik mina vänner.

1 Comments:

  • Visst inställningen är avgörande.

    By Anonymous Anonym, at 4:07 em  

Skicka en kommentar

<< Home