Akut Insikt

tisdag, februari 21, 2006

I konstens namn

Expressen idag skriver att konstnären Gunder Norell har blivit erbjuden 25kkr för sin tavla av Göran Person som blir påpangad i röven av George Bush.

Att snusk säljer är ingen världsnyhet precis. Ändå denna uppståndelse. Varför? Inte vet jag? För att det är GP? Troligen. Ingen hade brytt sig om tavlan föreställde Gösta från Hemavan.

Kan man nu förvänta sig fler sådana här satiriska målningar av penningakåta konstnärer? Sannolikt. Kommer de få 25 tusen för sina verk? Aldrig i livet.

Detta för oss in på ämnet konstig konst. Hur många av oss har inte sett minimalistiska verk (typ ett streck på en vit bakgrund) och sagt att "det där kunde minsann jag gjort själv" eller "Det där kunde ju ett barn ha ritat". Skillnaden mellan konstnären och dig är att konstnären gjorde det. Det gjorde inte du.

Jaja, när vi ändå är här. Det har utfärdats en Fatwa (jag är inte helt säker på vad det är men det är väl nån typ av uppmaning) gentemot "konstnären" till muhammedteckningarna. Den som skär halsen av honom kan kvittera ut ett flertal miljoner i belöning. Och en Toyota. Det är således mer lönsamt att slå ihjäl den som ritat verken än att själv rita dom. 25 tusen känns ju löjligt i sammanhanget.

Och NU kan vi skacka om att yttrandefriheten har fått sig en törn. Måste faktiskt erkänna att jag blir lite imponerad. Jag kan garantera att de som funderar på att rita nya muhammedteckningar funderar både en och två och tre gånger innan han skrider till verket.

Ingen höjdare att ha ett pris på sitt huvud när en fjärdedel av jordens befolkning är uppmanade att hämta belöningen liksom.