Akut Insikt

torsdag, februari 16, 2006

Förvånad.

Såna här saker skall man inte behöva bli förvånad över.

Jag ser lagen som en slags handbok eller instruktionsbok som pappa staten har skrivit åt oss för att vi skall veta vad man får och inte får göra. Det som inte finns omnämnt i brottsbalken är alltså tillåtet att göra... eller åtminstone inte straffbart. Alltså... staten styr oss mot beteenden de tycker är önskvärda respektive icke önskvärda.

Exempel 1: Du råkar köra på en bil på parkeringen, har inte tid att stanna utan åker hem = smitning = straffbart.

Exempel 2: Du sitter inspärrad på kåken och vantrivs, därför smiter du = smitning = INTE straffbart = INTE olagligt.

Hur i hela fridens namn har man tänkt när man bestämde att det skall vara så? Borde de som stiftar lagarna tycka att de som sitter i fängelse skall sitta kvar där? Nej det där blir jag inte riktigt klok på.

Ni vet IQ-test. Normalt sett testas ens förmåga till logiskt tänkande i ett sådant test. Ofta framförs kritik mot detta eftersom man missar flera andra aspekter av en persons färdigheter. Kritiken är naturligtvis befogad. Mycket om inget, men det jag ville komma till är att genom att ha en väl utvecklad förmåga till logiskt tänkande behöver man inte kunna så mycket.

Varför?

Jo, därför att nästan allting är logiskt. Nästan all teoretisk kunskap bygger på logik. Lagar, regler företeelser, ja det mesta helt enkelt. Därför kan du med god logisk förmåga räkna ut hur saker och ting fungerar genom att "tänka ut" det i ett logiskt resonemang egentligen utan att veta ett skvatt om ämnet på förhand.

Förutom mitt ovanstående exempel då. Det är därför såna här saker stör mig. Jag vill att allt skall vara logiskt. Utan undantag.

F.ö gillar jag den där Jessika i Big Brother. Har inte sett så mycket av programmet tyvärr, men hon verkar ärlig. dessutom har hon ganska små bröst, vilket naturligtvis är ett stort plus.

Jag fattar inte hur någon kan tycka det är fint med såna stora plastiga jättebröd som de två (en svenska och en norska) blonda opererade missfotrena de kastat in (i vanlig ordning) i årets Big Brother.

Sista meningen blev helt rubbad, men jag tror ni löser det ändå.

Puss på er.

1 Comments:

  • Har inga argument direkt för att äta kött. För mig är det bara naturligt. Något som jag gör. Det är lättare att snacka omkull argument mot att äta kött än att hitta på egna argument för.

    //Sofia
    http://cesium.blogg.se

    By Anonymous Anonym, at 5:19 em  

Skicka en kommentar

<< Home