Akut Insikt

tisdag, februari 21, 2006

Svar

Följande "inlägg" skickade Deepo till mitt förra inlägg:

"Utan sponsorerna inget OS. Utan sponsorerna för OS inget UR. Eller inget Rapport för den delen heller - däremot OS var fjärde år. Det blir märkligt att gnälla på public service som är tvungna att ta till sponsorer för att ha råd att sända OS eftersom IOK anser det vettigt att sälja sändningsrättigheterna till högstbjudande. Oavsett om högstbjudande är public service eller en liten nischkanal med bara de tre procent rikaste som kan titta. Du anser kanske att det är ok att Canal + istället fick vara ensamma om att visa OS? Jag menar - då får du både betala TV-licens och betala för att titta just på OS. Och antagligen fortfarande med sponsorer.

Du brukar vara insiktsfull men det här var väl okunnigt inlägg. "

Naturligtvis fattar jag att det är omöjligt för SVT att ha råd med OS utan sponsorer. Däremot tror jag inte att pengarna från OS går till att finansiera varker UR eller Rapport.

Jag anser så klart att OS skall sändas av en tevekanal alla medborgare har tillgång till. Det jag vänder mig mot i inlägget är den dubbelmoral SVT visar upp. Samtidigt som SVT kör en massiv kampanj och stoltserar med sitt oberoende s.k. "fri television" tar man med andra handen emot betydande reklampengar från näringsidgkare som naturligtvis både har inflytande och intressen i den "fria televisionen".

Som ni nog känner till så får idrottutövarna inte bära någon reklam under OS, vilket deras sponsorer så klart tycker är skit. Därför tror jag anjas stavtillverkare gnuggade händerna när hon bröt av sin stav efter kombinationen. I alla fall jag såg tydligt vilket märke hon använder i båda våra stora kvällstidningar. Sannolikt visades samma bilder i betydligt fler medier än i de två kvällstidningarna.

Avlutningsvis för att svara på de avslutande frågorna (Du anser kanske att det är ok att Canal + istället fick vara ensamma om att visa OS? Jag menar - då får du både betala TV-licens och betala för att titta just på OS. Och antagligen fortfarande med sponsorer.)

Rent principiellt har jag inget emot att OS sänds av Canal+ även om det inte är att föredra. De hycklar åtminstone inte med sitt oberoende. För övrigt tycker jag (och nu kanske det är så redan, vad vet jag) att de olika riksidrottsförbunden borde ha intressen i att OS sänds i rikstäckande TV varför de inte bara skall surfa med utan även även stå för kanonerna.