Akut Insikt

torsdag, januari 12, 2006

Suck

Vaför titulerar sig folk till exempel "nykter alkoholist"? För att vara alkoholist måste man väl dricka alkohol... eller menar personen att ja jag är alkoholist, men just nu är jag nykter, tänkte bli full senare ikväll... typ.

Har ni någonsin hört talas om någon som titulerat sig som "full nykterist"? Nej, just det. Och varför? Jo, för att en nykterist inte dricker alkohol alltså kan det inte vara en nykterist.

I analogi med detta torde man inte kunna kalla sig nykter alkoholist. Enligt samma resonemang fast tvärt om.

Mmmm, och vad vill man ha sagt med att explicit uttrycka detta? Varning, jag är en tickande bomb, jag kan inte hantera mitt alkoholintag, så tvinga inte i mig någon alkohol. Dumt är vad det är. Eller är det bara för att skaffa sig en titel?

2 Comments:

  • suck... hänger du inte med alls?
    en nykter alkoholist är en sådan person som av erfarenhet vet att om han börjar dricka kan han inte sluta, och bland annat därför låter han bli. han är alltså nykterist. de nykterister som inte är alkoholister skulle kunna ta ett glas utan att känna ett oemotståndligt sug efter ett glas till. fattar du nu?

    By Anonymous Anonym, at 2:27 em  

  • Hördu maria, jag tror du snurrade till det lite själv där... Med inlägget ifrågasatte jag inte vad de var för något utan själva etiketteringen. Vad finns det för motiv med att kalla sig "nykter alkoholist" det kan man väl hålla käft om... eller söker man nån medlidelse eller vad är det frågan om.

    Utöver det diskuterade jag att själva "etiketten" är missvisande eftersom de är motsägelsefulla.

    By Blogger Akut Insikt, at 2:35 em  

Skicka en kommentar

<< Home