Akut Insikt

onsdag, januari 11, 2006

Uppenbarelse

Kom in mitt i programmet Debatt på SVT igår. En författare påstod att jesus aldrig funnits och att religionerna därmed baseras på fiktion. En forskare i religionshistoria var där för att "bemöta" dessa påståenden.

Den kvinnliga forskaren sa något väldigt klokt. Nämligen att det kanske inte spelar så stor roll om jesus aldrig funnits.

Plötsligt inser jag att... shit pomfritt... vad har gud/jesus/allah osv för betydelse egentligen? Egentligen ingen alls. Jag är annars en som förnekar jesus och guds existens (och därmed ger jag mig själv rätt att kritisera de trogna), men varför skulle man inte kunna vara kristen ändå? Det går alldeles utmärkt att leva ett kristet liv utan att man tror på gud enligt mig. Varför skulle man inte kunna leva efter de kristna värderingarna bara för att man inte tror på gud? Skulle det inte kunna räcka med man hoppas att det finns en gud, trots att man inte tror att han/hon finns? Det är ändå det som är det konkreta i religionen, hur vill jag leva mitt liv.

Och visst... religionen basers på dessa figurer. Men ärligt, är du tillfreds med teorierna så kan det väl kvitta om de är "verkliga" eller fiktion!

Visst kan man väl bli sedd snett på om man säger sig vara kristen utan att tro på gud av både kristna och ateister, men vadå... någon måste ju börja.

Jag blir dock inte den som börjar.