Akut Insikt

onsdag, januari 11, 2006

Junkie

Jag är en riktig placebo-junkie. Placebo är alltså den effekt tron att något skall fungera (som egentligen inte fungerar) ger. Klassiska exemplet är att du får ett sockerpiller i tron att det är en huvudvärkstablett, om din huvudvärk försvinner är det en placeboeffekt.

Jag tror benhårt på olika rubbade placeboeffekter, och därför får de också verkan på mig. Det är många gånger väldigt praktiskt. Exempel: om jag har huvudvärk men ingen tillgång till piller är det bara att inbilla sig att huvudvärken kommer att försvinna om jag skrubbar en kålrot på ryggen, eller dricker en kopp kaffe med sugrör osv osv.

Om ni bara visste vad tanken och inbillning kan hjälpa. Tror du bara tillräckligt hårt på någonting blir det sanning. Därför måste sådana här "huskurer" vara en aning rubbade (som exemplet med kålroten) för att man ska kunna inbilla sig att det fungerar. Det är liksom mycket svårare att inbilla sig att om jag utbrister "kvack lack pack" så går huvudvärken bort... vilket i och för sig skulle kunna funka. Inte för mig dock. Det behöver vara lite mer handfast.

För övrigt finns det ingen sjukdom alkohol inte botar. Det kan vara bra för er att veta.

Att jag sedan råkar gilla bandet Placebo är en ren tillfällighet. "Köp" någon låt med dom och provlyssna. Basisten är dessutom svenne. Testa "brick shithouse" eller "every you every me".

1 Comments:

  • Det var så att säga för sent. Placebo har snurrat en del hos Akut Insikt.

    By Blogger Akut Insikt, at 8:34 fm  

Skicka en kommentar

<< Home