Akut Insikt

torsdag, januari 12, 2006

Militärer i USA kallas ofta för "America´s finest" "the pride of our country" och så vidare. Amerikanarna är stolta över sina soldater som skyddar fosterlandet från olika faror och annat.

Militärer i Sverige anses generellt sett som pack (lite överdrivet). I vilket fall så har varken värnpliktiga eller yrkesmilitärer någon vidare status i vårat land. Vari ligger skillnaden då?

  • I USA är det mest folk från de undre samhällsklasserna som blir militärer, i Sverige är det från alla möjliga samhällsklasser. Detta borde tala för att deras soldiers skulle ses ned på i större utsträckning än de svenska.
  • Amerikanarna har yrkesmilitärer, vilket i och för sig Sverige också har tillsammans med ett värnpliktssystem. Antagligen drar de värnpliktiga slöddren ner yrkesmilitärerna.

...men... och nu kommer vi till det vitala i frågan. De amerikanska militärerna ÄR militärer, dvs de gör det man förväntar sig av militärer. Krigar, slåss, bombar. Men framförallt så dör de för fosterlandet. Överallt där det är farligheter, i stort sett, skickar Amerika sina soldater.

De svenska militärernas farligaste stunder är när de åker bil till och från jobbet. Eventuellt, kanske kan vi skicka nån FN-trupp till Cypern eller nåt annat "stabilt" ställe (med några undantag). Okej nu får jag väl en massa efter mig... men den stora merparten av våra FN-soldater är faktiskt inga yrkesmilitärer varför jag inte jämför dessa med Amerikats.

Vi leker krig under YTTERST kontrollerade former. Att vi sedan tar in vem som helst till yrkesmilitär gör ju inte saken bättre. Jag själv är ett levande bevis på att de verkligen tar in precis vem som helst. (de ville nämligen att jag skulle bli yrkesmillis när jag gjorde lumpen... haha)

Lamt inlägg det blev. Skiter jag högaktningsfullt i.