Akut Insikt

onsdag, mars 28, 2007

504

Handels kommer ingenvart i förhandlingen om det nya avtalet. Tydligen. Kunde inte bry mig mindre. Men... det får mig att fundera kring fackens vara eller icke vara. Igen.

Ja ja, jag vet, man får inte fundera över om facken skall få finnas eller inte, jag vet. Det ÄR en helig ko.

Innan jag börjar. Jag har ofantligt svårt för personer som är involverade i alla typer av sekt-liknande sammanslutningar. Det kan vara facket, alla typer av religionsbaserade sammanslutningar, eller pyramidspel i stil med Herbalife eller för den delen gamla plastparty-grejen. Gemensamt med alla dessa är att de är väldigt trångsynta vad gällande eget tänkande. Har väldigt svårt att acceptera att något kan vara på ett annat sätt än den gemensamt "beslutade" sanningen (inom det område de figurerar naturligtvis). På något vis verkar det som om människan har ett behov av att ha någon som säger till dom "så här är det och du behöver inte fundera över om det vi säger är riktigt, för det är riktigt." I och för sig soft, men också fördummande och det är i det jag tror min avsky ligger.

I alla fall. Facken har det inte lätt nu för tiden. De skall förhandla fram så bra löner som möjligt åt sina medlemmar. Sedan en tid tillbaka (gäller både borgerliga och socialdemokratiska regeringar) för Sverige en låginflationspolitik. För att hålla inflationen nere måste man hålla löneökningarna på en beskedlig nivå. Med sossarna vid makten tror jag det varit enklare (om än jävligt frustrerande för fackförbunden) för de stora LO-ansluta facken att "tvingas" acceptera dessa politiska mål. Kom inte och säg att socialdemokraterna inte har inflytande över LO-förbunden. Nu är det samma inflationsmål (och jag tror faktiskt inte att sossarna är så dumma att de sabbar den inflationspolitik de själva står för bara för att ställa till jävelskap för borgarna) och facken står där igen med strandade avtal.

Så här kommer det att fortsätta. Därför måste man fråga sig om facken verkligen skall ägna sig åt löneförhandlingar åt sina medlemmar! Kanske skall de försöka fokusera på de andra bitarna som är av mer arbetsrättslig karaktär. Men vad händer med de stackars medlemmarna då? De stackarna som inte kaan förhandla om sin lön själv? Ja... de får väl börja lägga manken till så de har nåt att komma med på nästa löneförhandling. En arbetsgivare är beredd att betala för de anställda som tillför firman något. Svårare än så är det inte.