Akut Insikt

onsdag, januari 03, 2007

Matrixen

Nu kommer jag inte riktigt ihåg vad det kallades, men det var något i stil med "a alternative life". I alla fall kan man skapa sig ett alternativt liv i cyberspace. Jobba, köpa grejer, mark, kläder ochsåvidare, för riktiga pengar. Nån jobbar som piolt och kör de virituella flygplanen i den virituella världen, andra köper mark, styckar av säljer och gör sig en hacka. Ochsåvidare.

Olika viktigpettrar har ojjat sig över hur folk kan hålla på och slösa bort sina liv, pengar och allt möjligt på något som inte är "på riktigt".

Som jag ser det har det fanimig ingen som helst betydelse. På mitt jobb sitter jag för det mesta framför en dator och utför olika saker för våra kunder. Jag ser i stort sett aldrig en enda kund. För mig kunde mitt jobb lika gärna vaara på låtsas, jag hade inte märkt någon vesäntlig skillnad. Det skulle kunna vara så att det hela bara är påhittat, vi har inga kunder, bara en massa data inlagt i systemen som vi sitter och hattar runt med. Skillnaden är ofantligt liten mot att sitta och "utföra" något i en "påhittad" värld. Nästan alla jobb ter sig dessutom på det viset idag. Man sitter framför en dator och knappar på något någon inbillat dig är för era kunders bästa.

Om någon har lust att betala för en virituell jacka, varför skulle man inte lika gärna kunna jobba med att designa och sälja denna virituella jacka? Det fyller minst lika stor funktion som i den riktiga världen, nästan ingen klär sig ändå för att hålla sig varm ändå. Varför skulle vi inte kunna skippa den "riktiga" världen och bara ägna oss att flytta runt varandras pengar i den "påhittade världen" istället? Vad är det som är fult med det?

Efterfrågan. Tillgång. vad än det må vara.

1 Comments:

  • Second life heter det, och fenomenet är definitivt intressant. Ytterligare ett intressant exempel är att flera väldigt stora artister och band har framfört konserter i Second life (exempelvis U2) och att det finns artister som gjort debut och blivit stora i Second life för att på så sätt nå ut till bolagen och bli signade.

    Klart du har en poäng i det du säger, att det inte nödvändigtvis behöver vara meningslöst. Tillgång och efterfrågan, och klart man kan göra sig en hacka... Men en sak bara... Om jag skulle skaffa mig ett virtuellt alter ego skulle jag väl knappast sitta och göra saker som jag lika gärna kunde gära i "verkliga livet", eller? Nej, hellre då lira World of Warcraft eller nåt sånt där.

    By Anonymous Anonym, at 7:24 fm  

Skicka en kommentar

<< Home