Akut Insikt

tisdag, juni 13, 2006

Knivad

I morse vaknade jag av att en finne hade brutit sig in i min lägenhet och innan jag insett vad som hänt hade han stuckit in kniven i min vad, jag fortfarande liggandes i sängen. Rutinerad knivare som han var så vred han blixtsnabbt kniven ett kvarts varv inuti min vad och smärtan fullständigt exploderade.

Lyssnade på Sandras "blogg-snacka-trams-jag-vet-inte-vad-jag-skall-kalla-det" och måste säga att hon låter hundrafalt gånger mer äppelkäck och överdrivet mycket mer positiv än hon ser ut. Stor besvikelse. Dessutom håller jag inte med om att folk ger och delar med sig hela tiden. Hon menar att alla möten ger någonting. Jag har funderat lite kring ett närliggande ämne de senaste dagarna, nämligen den klassiska "gör vi inte precis allting av egoistiska skäl?"

Vad är det som får dig att gå till jobbet varenda jävla dag? Varför bara skiter du inte i det? Knappast för att du vill hjälpa din arbetsgivare, knappast för att du kommer skapa något som är av någon som helst bestående större nytta för mänskligheten och definitivt inget som kommer att ses tillbaka på med höjda ögonbryn om 100 år, eller ett år. Nej du är där för din egen skull i sann egoism. Du är där för att:
1. Tjäna pengar
2. Vara betrodd med någonting
3. Sällskap
4. Tidsfördriv
5. Potentiell uppskattning

Många gånger kan det kännas som det vore bättre att inte ha något jobb, men du vet att ego-kontot i längden förlorar på att du inte har ett jobb. Av ovannämnda orsaker. Du vill vara någon för din egen självkänslas skull. Du vill ha pengar att flasha med eller köpa saker. För din egen skull.

Varför är du tillsammans med någon? För att vara bussig mot den personen? För att hjälpa Persson att skapa nya skattebetalare? Eller för ditt eget välbefinnande?

Varför skänker du pengar till Röda Korset? Klassisk välgörenhet borde väl ändå inte vara av rent egoistiska motiv. Varför skulle det inte? På vilket sätt kan man säga att det inte skulle vara så att du ger pengar för att du helt enkelt har för mycket av desamma. Eller för att kunna värja dig mot andra nasare som jagar dig dagarna i ända? Jo men du vet jag skänker redan till annan välgörenhet. OM du nu vore så inni helsike fin att du skänker enkom för att värna om andra och deras så borde du skänka allt du har samt ägna all din tid åt att hjälpa de som har det svårare än du själv. Vilka än de må vara.

kontentar är att vi ger inte ett jävla skit. Vi bara tar och tar, allt vi kommer över tar vi. Suger det mesta ur livet på det sätt varje människa finner mest lönsamt. Även när du ger så tar du. Du köper dig vänner och kärlek. Makt och självkänsla. Allt köper eller tar du efter bästa förmåga.

Eller också var det en sjuhelvetes kramp i vaden jag vaknade av.

14 Comments:

  • Mja..jag är nog beredd att hålla med Sandra lite...att möten med andra människor (i verkligheten eller inte) ger oss nåt. Jag är t o m beredd att dra det så långt att vi möter olika människor beroende på vad det är för behov vi har. Men det beror ju förstås på hur man själv väljer att tolka saker. Om killen framför i kassakön finns för att jag ska få träna mitt tålamod, eller om han bara finns för att jävlas... :o)

    Reflektionen att vi alltid gör saker för vår egen skull är ju helt sant. Vi är nämligen funtade så att vi aldrig nånsin gör nåt som inte tjänar oss. Medvetet eller inte...
    /Anette

    By Anonymous Anonym, at 11:36 fm  

  • Hur skall du ha det nu... är du på min sida eller på Sandras? Är du på mutanternas sida eller på människornas? Är du på Irakiernas sida eller USAS? På de fattigas eller de rikas?

    By Blogger Akut Insikt, at 11:47 fm  

  • Hahaha..hade ingen aning om att det var ett sånt ställningstagande jag skulle göra...jag bara håller med där jag tycker det passar. Det handlade ju (enl mig) om två helt skilda saker...
    Om jag möter dig och det mötet ger mig nåt (i form av insikt, glädje eller tålamodsträning) så innebär väl inte det att DU nödvändigtvis måste ha en medveten roll i det. Du behöver ju inte aktivt ge mig nåt för att jag ska få..fiffigt va!? *ler*
    Eller är min överhettade hjärna för varm för att förstå hur du egentligen menar?

    By Anonymous Anonym, at 1:06 em  

  • Vi är bara här för att det är en ondskefull Kenobi som fick för sig att det vore kul att låta människor springa omkring och söka meningen med livet.

    By Blogger deeped, at 1:26 em  

  • Men om jag träffar dig så gör jag ju det av strikt egoistiska skäl och inte med motivet att det skall ge dig någonting, och om du träffar mig utgår jag från att det är dina strikt egoistiska skäl som avgör det hela.

    Låt säga att jag vore Hagamannen och vi skulle träffas en sen natt efter en av mina krogfyllor, då skulle du sannolikt välja bort att träffa mig eftersom du sannolikt inte har något att tjäna på det, snarare tvärtom.

    Sen visst, jag får hålla med om att vissa synergieffekter kan uppstå om båda anser sig ha fått något ut av det hela, men valen baseras på egoism.

    By Blogger Akut Insikt, at 1:27 em  

  • Söka meningen... det finns inget mer meningslöst än livet.

    Men man kan ju ha skoj ändå. Meningslöst eller inte.

    By Blogger Akut Insikt, at 1:28 em  

  • Fast egoism-tanken behöver dras en vända till. Du är tillsammans med någon eftersom att vara tillsammans ger en mernjutning än att vara ensam. Du är således beroende av den andra personer för att öka din egen njutning, och då krävs det att du gör avkall på saker och gå med på kompromisser. Så, eftersom du är egoistisk så kommer du göra saker för andra - eftersom det ökar din njutning mer än att inte göra det.

    By Anonymous Anonym, at 1:49 em  

  • Jojovisst, men du är strikt egoistisk för det ;o)

    Det var värst vad det var svårt att få folk att gå med på det...

    By Blogger Akut Insikt, at 1:59 em  

  • Ja..men alla möten med människor som vi har som är helt oplanerade då? Mitt liv är fullt av såna möten. Många gånger möter jag människor som påverkar mig på ett eller annat sätt. Som jag ofta tänker på..fast jag inte vet vad de heter ens. En dam på pendeltåget fick mig att le en hel dag och prata om henne minst 5 gånger den dagen. Tänker på henne fortfarande. Å inte vet jag vad hon heter och inte vet hon nåt om mig heller. Och att hon gav mig så enormt mycket har hon än mindre vetskap om.

    När det gäller vänskap, relationer o möten med såna vi -väljer- att träffa så förstår jag hur du tänker. Där är jag med. Och det är ju där det hela kommer in..att vi inte gör nåt vi inte tjänar på. På nåt sätt. Men det förringar ju inte det faktum att människor ger nåt till varann vid ett möte...

    Mmm..jag heter tjurskalle i andranamn om du undrar...*ler*

    By Anonymous Anonym, at 5:13 em  

  • Allt är egentligen en humanekonomisk transaktionsuträkning. What's in it for me?
    Oftast är "sex" högst värderat. Jojomen.

    By Blogger deeped, at 5:19 em  

  • Deepo, it depends on the situation i ust say. Ibland är det väldigt svårt att värdera sex högt värderat men andra gånger så är det nog i topp...

    Anette... om det är viktigt för dig så ger jag mig, orkar inte mer... men du möter väl andra människor för att du vill det ändå, du kan ju faktiskt sitta inne och glo hela tiden, eller ta bilen dit du ska, köra enligt hastighetsbegränsingarna för att slippa möta polisen osv.

    Kan vi inte bara ligga med varann...

    By Blogger Akut Insikt, at 8:49 em  

  • Givetvis ;o)

    By Anonymous Anonym, at 10:17 em  

  • Maslow menade att efter att du uppfyllt dina behov och egoistiska begär så blir det viktigaste att göra saker för andra. På sätt och vis kan det klassas egosistiskt också eftersom du har ett slags behov av att göra andra gott.

    Det finns något tröstande i den tanken och kanske också något korn av livets "mening".

    By Anonymous Anonym, at 10:14 fm  

  • Det blir viktigare att göra saker för andra, inte viktigast, viktigast är fortfarande det som är de basala i Maslows trappa, men jag förstår vad du menar.

    Klart det är egoistiskt. För min del behöver det inte finns någon mening med livet, livet är gott nog som det är utan mening.

    By Blogger Akut Insikt, at 10:20 fm  

Skicka en kommentar

<< Home