Akut Insikt

söndag, maj 28, 2006

Efter en lång ledighet

...då jag varit i Stockholm och Uppsala är det snart dags att gå till jobbet igen. Känns helt OK faktiskt.

I Uppsala hälsade jag på syrran. Var ute och åt på olika "filé Oscar"-hak. Ni vet såna där schaskiga råhak som alltid serverar Filé Oscar med brunsås, bearnaissås från hink, konserverad vitsparris och räkor istället för krabba. Oftast för 79 eller 99 kronor. Ibland med en starköl. Två sådana kyffen på två dar. Jag är inte så petig i alla lägen.

På ställe nummer två ville jag egentligen ha en kroatisk specialitet (ägaren var kroat och hade nåt som jag varken kunde uttala eller minnas vad det var på menyn) men efter att ha blivit informerad om att kocken kanske skulle komma ut och döda mig om jag beställde en sådan tog jag nån form av tidigare beskriven maträtt. Anledningen till att jag skulle bli dödad var att den tydligen var väldigt jobbig att tillrätta.

Av en anledning jag inte tänker gå in på skulle vi även hälsa på hos en av stammisarna som bodde granne till samma hak. Lustigt eller skrämmande vet jag inte men gubben, som är i 60-årsåldern, välkomnade oss iklädd endast någon form av speedoinfluerade supertajta, superglansiga och superminimala kalsonger. Han ursäktade sig och bad oss återkomma om tio minuter eftersom han låg och sov då vi dök upp (hade festat till klockan fem på morgonen). När vi kommer tillbaka efter 20 minuter öppnar han i samma mundering fast med fullt med raklödder i fejset.

Ärligt är sådant där roligt ju.

3 Comments:

Skicka en kommentar

<< Home